Sökning: "stadsvarumärke"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet stadsvarumärke.

  1. 1. #malmö och stadens representation : En studie om vardagskultur i Malmö, grundad i Instagram

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Kimmo Svensson; [2023]
    Nyckelord :visual communication; ordinary culture; regional culture; city branding; instagram; malmoe; representation; grounded theory; visuell kommunikation; vardagskultur; regional kultur; stadsvarumärke; malmö; instagram;

    Sammanfattning : The study examined the most common visual representations of the city of Malmö on Instagrams #malmö hashtag over four days. The images were analyzed from a contextual perspective and a constructivist approach. LÄS MER

  2. 2. "Något för alla" : En kvalitativ studie om stadsfestivalens påverkan på stadens varumärke

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Sofia Favaro; Thea Rosengren; Emelie Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :City branding; events; culture; city festivals; branding; City branding; evenemang; kultur; stadsfestival; varumärke;

    Sammanfattning : The intention of this study is to get a deeper understanding of the phenomenon city festivals and their impact on a city’s brand. As a result of our intention we have formed the following purpose; describe and analyse in what ways a city festival can promote and develop the city’s brand. LÄS MER

  3. 3. Världens bästa stad? : En jämförande studie av Stockholms och Göteborgs platsmarknadsföringsstrategier

    Master-uppsats, Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Filip Stålnacke; [2013]
    Nyckelord :Konkurrens; motiv; samhällsplanering; stadsvarumärke; platsmarknadsföringsstrategier; rationalisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka Stockholms och Göteborgs platsmarknadsföringsstrategier. Det görs utifrån tre frågeställningar. Intentionen med dessa är att studera städernas motivering till respektive platsmarknadsföringsstrategi, vilka arbetet främst riktas mot och hur det strategiska arbetet rationaliserats. LÄS MER

  4. 4. Hav, Fästning, Kurort & Surfing : En studie om image och varumärke för en destination, med Varberg som fall

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Henric Andersen; Joakim Wilhelmsson; [2012]
    Nyckelord :image av destinationer; Varberg; fallstudie; Destinationsvarumärke; stadsvarumärke; platsvarumärke; varumärke;

    Sammanfattning : Det är svårt att skapa en enhetlig bild av en destination eller stad, och därför är det svårt att skapa ett destinationsvarumärke. Destinationens image, alltså hur folk ser på destinationen och uppfattar den, kan påverka varumärkets framgång, och även tvärtom. LÄS MER

  5. 5. City branding i med- och motgång : - En fallstudie av Örebro stads varumärke

    Master-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Peter Liljeberg; Sebastian Kirchsteiger; [2012]
    Nyckelord :City branding; Crisis management; Place branding; Corporate management; word of mouth; Varumärke; Stadsvarumärke; Krishantering; kris; platsmarknadsföring; stad; kognitiva kartorsmarknadsföring; kommunikation; varumärkesbyggande; krishantering;

    Sammanfattning : Products and services have for a long time competed with their brands. For some time now, cities have begun to compete with each other to attract visitors and other stakeholders to come to their town. It is important that the citizens feel as they are a part of the message that the city sends out in its communication. LÄS MER