Sökning: "standardalgoritm"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet standardalgoritm.

  1. 1. Hur räknar du 62 – 38? : En undersökning om elevers subtraktionsberäkningar i årskurs 2 och 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Helena Widegren; [2020]
    Nyckelord :Beräkningsstrategi; feltyp; skriftliga räknemetoder; subtraktion; årskurs 2–3;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att öka förståelsen för elevers tankegångar vid subtraktions-beräkningar av tvåsiffriga och tresiffriga tal där utgångspunkten är elevers val av metoder och strategier. Vidare identifieras svårigheter elever möter vid subtraktion. LÄS MER

  2. 2. Skriftliga räknemetoder i subtraktion : Hur en möjlig undervisningsplanering kan utformas utifrån hypothetical learning trajectory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Felicia Stigsson; Ebba Selander; [2020]
    Nyckelord :Subtraktion; räknemetoder; standardalgoritm; stegvis beräkning; talsortsvis beräkning; sifferbaserad metod; talbaserad metod; learning trajectory; hypothetical learning trajectories;

    Sammanfattning : Arbetet är en systematisk litteraturstudie som fokuserar på två skriftliga räknemetoder i subtraktion för elever i lågstadiet; sifferbaserade- och talbaserade metoder. Studien behandlar möjligheter och svårigheter med räknemetoder i subtraktion och hur dessa faktorer kan beaktas vid planering av undervisning genom hypothetical learning trajectories. LÄS MER

  3. 3. Elevers variation av räknemetoder inom området addition med tankeled : En studie om vad lärare ser för möjligheter och svårigheter med olika skriftliga räknemetoder i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maria Persson; Emma Ericsson; [2018]
    Nyckelord :Addition med tankeled; matematik; skriftlig huvudräkning; skriftliga räknemetoder; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka räknemetoder elever använder inom området addition med tankeled, så kallad skriftlig huvudräkning. Syftet är även att redogöra för vilka möjligheter och svårigheter lärare ser med de olika metoderna. LÄS MER

  4. 4. Vad gör dom för fel? : Förekomst av felsvar och feltyper vid åk 2-elevers beräkningar i addition efter undervisning i standardalgoritm respektive talsortsvis beräkningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Kerstin Sjöberg; [2018]
    Nyckelord :aritmetik; addition; matematiksvårigheter; undervisning; felanalys;

    Sammanfattning : Innehållet i studien handlar om att kategorisera olika typer av fel som elever i åk 2 gör i räknesättet addition. Data utgörs av matematiktester från en tidigare gjord studie där elevgrupper under tre veckor undervisades i antingen talsortsvis beräkningsprocedur eller uppställning. Jag har kategoriserat sex feltyper: 1. talfakta, 2. LÄS MER

  5. 5. Att räkna på rätt sätt : En studie om lärares erfarenheter av att arbeta med standardalgoritm och skriftlig huvudräkning i årskurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Markus Helmerius; [2017]
    Nyckelord :huvudräkning; skriftlig huvudräkning; standardalgoritm; förmågor; kunskapssyn;

    Sammanfattning : När elever i årskurserna F-3 och 4-6 gör beräkningar i addition och subtraktion, är detframförallt två metoder de använder sig av, standardalgoritm, även kallad uppställning, ochskriftlig huvudräkning. Enligt forskning finns det både för- och nackdelar med bådametoderna. LÄS MER