Sökning: "standardiserade bedömningsinstrument"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden standardiserade bedömningsinstrument.

  1. 1. Dokument analys om riskbedömningsinstrument för polis och socialtjänst inom hedersrelaterat våld

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Astrid Mingungu; Wigerström Björkqvist Siri; [2023]
    Nyckelord :honor-related violence; Patriark; social service; police; hedersrelaterat våld; Patriark; polis; Socialtjänst;

    Sammanfattning : De senaste decennierna har allvarliga fall av hedersrelaterat våld och förtryck uppmärksammats, vilket har berört och skakat om det svenska samhället. De främsta anklagelserna mot dessa utsatta kvinnor är att de har kränkt familjens heder. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskans kunskap att identifiera sepsis hos patienter inom slutenvården : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Nicole Zabuska; Biljana Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Sepsis; Nurse; Knowledge; Identification; Sepsis; Sjuksköterska; Kunskap; Identifiering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sepsis är ett akut livshotande folkhälsoproblem som årligen drabbar 48,9 miljoner människor varav 11 miljoner avlider som resultat av livshotande komplikationer som multiorgansvikt. Sjuksköterskorna har en central roll att identifiera sepsis för att tillhandahålla snabba och effektiva behandlingsinsatser inom slutenvården. LÄS MER

  3. 3. Diagnostiska läs- och skrivprov Bedömning som formar lärandet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Loustalot-Forest; [2020-01-16]
    Nyckelord :Diagnostiska läs- och skrivprov; DLS; formativ bedömning; formativ utvärdering; forma lärandet; prov; läs- och skrivscreening; läsprov;

    Sammanfattning : DLS - diagnostiska läs- och skrivprov är ett frekvent använt screeningmaterial som köps in av skolor för att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga på grupp- och individnivå. Det är normrelaterade, standardiserade prov som tillåter jämförelser eftersom proven har prövats ut på en stor grupp jämnåriga. LÄS MER

  4. 4. FREDA hela veckan En studie om socialsekreterares upplevelser av standardiserade bedömningsinstrument i arbetet med våld i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Matilda Ohlsson; Per Green; [2019-10-09]
    Nyckelord :Standardisering; Socialtjänsten; Våld i nära relationer; Handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Standardisering inom det sociala arbetet är något som har tilltagit på senare år. En utveckling som inte minst går att se i socialtjänstens arbetet med våld i nära relationer. Ett samhällspolitiskt angeläget område som länge har mötts av en misstro gällande godtyckliga bedömningsmetoder. LÄS MER

  5. 5. En studie om socialtjänstens riskbedömningsarbete i klientärenden rörande våld i nära relation

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Morsal Foroughi; [2019]
    Nyckelord :Domestic violence; Standardized assessment instruments; Risk of continued violence; Våld i nära relation; Standardiserade bedömningsinstrument; Risk för fortsatt våld;

    Sammanfattning : Syftet med studien är attundersöka vad som påverkar socialsekreterarens riskbedömningsarbete inom socialtjänsten med målgruppen våld i nära relation. Jag kommer även redovisa socialarbetarens handlingsutrymme i förhållande till standardiserat bedömningsarbete, redogöraför verktyget FREDA-bedömningsmetodersamt deövriga faktorer som påverkar bedömning. LÄS MER