Sökning: "stark inramning."

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden stark inramning..

  1. 1. Folkmyndighetens språkbruk under Covid-19

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Linnea Trawén; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; SARS- Cov 2; kommunikation; corona; Folkhälsomyndigheten; inramning och motivering; regering; språkbruk; mobilariering; risker; rättfärdigande; pandemi; virus; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study will deal with the strategies used by the Swedish government and the Public Health Agency (FHM) to control the spread of the Covid-19 virus. Initially, the risk of general transmission was considered low and the strategy was to flatten the curve. LÄS MER

  2. 2. Barns inflytande och delaktighet i förskolans undervisning : - En intervjustudie om förskollärares och förskolebarns beskrivningar om barns inflytande och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Wamsler; Matilda Kiander; [2022]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; förskolebarn; förskollärare; inflytande; kommunikation; kontroll; maktpositioner; undervisning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har två syften. Det första syftet är att undersöka hur förskollärare och förskolebarn beskriver förskollärares förhållningssätt till makt, kontroll samt kommunikation för att möjliggöra barns inflytande och delaktighet i förskolans undervisning. LÄS MER

  3. 3. FÖRSKOLLÄRARES FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR PLANERING OCH UNDERVISNING I FÖRSKOLAN

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jenny Mork; [2021-09-30]
    Nyckelord :Förskola; planering; undervisning; förutsättningar; förskollärare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare beskriver och planerar undervisning, samt vilka förutsättningar de har för planering och vilka konsekvenser det får för undervisningen. Teori: Den teoretiska inramningen i denna undersökning är Bernsteins pedagogiska teori (Bernstein, 2000). LÄS MER

  4. 4. Den önskvärda leken : Förskolepedagogers perspektiv om vad som anses vara önskvärd och icke önskvärd lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elias Brunzell; Mikaela Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Desirable play; undesirable play; wild play; war play; rules; upbringing; values; preschool teachers approach; Önskvärd lek; icke önskvärd lek; vild lek; krigslek; regler; fostran; värderingar; förskollärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad verksamma pedagoger i förskolan anser är önskvärd samt icke önskvärd lek i förskolans verksamhet. Studien förankrar sig i Basil Bernsteins (1924–2000) teori om inramning. LÄS MER

  5. 5. "För det går ju inte bara att släppa in barnen i ett rum och tänka 'in och lär er'" : En studie om förskollärares uppfattningar kring den fysiska inomhusmiljön som en lärandemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Eriksson; Jasmine Hjalmarsson; [2020]
    Nyckelord :Fysisk inomhusmiljö; lärandemiljö; lärande; förskollärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utifrån förskollärares uppfattningar synliggöra hur den fysiska inomhusmiljön kunde skapas till en lärandemiljö som främjade barns fortsatta lärande. Datainsamlingen skedde genom en kvalitativ forskningsmetod där sex förskollärare intervjuades utifrån en egendesignad intervjuguide. LÄS MER