Sökning: "starka elever"

Visar resultat 1 - 5 av 236 uppsatser innehållade orden starka elever.

  1. 1. Att knäcka koden! : En kvalitativ intervjustudie om metoder för att underlätta matematikundervisningen för elever med läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Tilda Hugosson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Något som har konstaterats i flera studier är att matematikämnet påverkas avläs- och skrivsvårigheter. Detta väckte ett intresse till att ta reda på metodersom lärare använder för att anpassa undervisningen till elever som harsvårigheter i läsning och skrivning. LÄS MER

  2. 2. Framgångsrik läsförståelseundervisning : - En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Smedby; Filippa Bringsén; Boel Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Metakognition; Skönlitteratur; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Flera internationella studier som PIRLS och PISA visar att svenska elever har en allt sämre läsförståelse. Läsningen på mellanstadiet präglas av ett allt större behov av att utveckla läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Bokstäver har ingen koppling till matematik, eller?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Alexzander Hasselholm; [2023-04-19]
    Nyckelord :Matematik; Algebra; Bokstavssymboler; Förståelse och Missuppfattning om Bokstavssymboler; Elevförståelse; Küchemann; Elever; Gymnasiet; Grundskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa vilka missuppfattningar elever har när det kommer till bokstavssymboler från algebra. Studien görs på svenska elever som går årkurs 1 på gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Högstadielärares osynliga arbete : och dess påverkan på arbetsmiljön ur ett genusperspektiv

    Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amalia Näsman; Moa Björnehall; [2023]
    Nyckelord :gendered organizations; gender perspective; high school teachers; invisible work; work environment; arbetsmiljö; genusperspektiv; högstadielärare; könade organisationer; osynligt arbete;

    Sammanfattning : Denna uppsats presenterar en kvalitativ studie av fenomenet osynligt arbete bland svenska högstadielärare. Genom att genomföra 13 semistrukturerade intervjuer med manliga och kvinnliga högstadielärare är syftet att undersöka hur fenomenet osynligt arbete ser ut inom svensk högstadieskola. LÄS MER

  5. 5. Talängsliga elevers muntliga utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Natalie Lundgren; Linn Kempe; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; lärmiljö; muntlig framställning; svenska; talängslan;

    Sammanfattning : Dagens samhälle ställer allt högre krav på muntlig förmåga, i synnerhet i arbetslivet där allt fler yrken kräver hög muntlig kompetens. I takt med att kraven ökar blir talängslan ett allt större problem som leder till att talängsliga personer känner starka olustkänslor och därför undviker att tala inför andra människor. LÄS MER