Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 464 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Venturing Through Economic Disruptions An In-Depth Analysis of Early-Stage Venture Capital in Sweden and Strategic Guidelines for Startup Success in Economic Challenging Times
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : This thesis thoroughly investigates the impact of economic disruptions from 2019 to 2023 on early-stage venture capital in Sweden. It focuses on shifts in investment decisions during financial disruptions, aiming to clarify how economic fluctuations influences investors' decision-making. LÄS MER
2. Finansiering i motvind En tvåsidig analys av förändringar i finansieringsmöjligheter och investeringsstrategier under ekonomisk osäkerhet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I en tid präglad av ekonomisk osäkerhet har både riskkapitalister och startups på den svenska marknaden konfronterats med betydande utmaningar och möjligheter. Denna studie beskriver och förklarar den dynamiska interaktionen mellan dessa två akörer, samt hur de anpassar sig till skiftande ekonomiska förhållanden. LÄS MER
3. Internationalisering genom en företagsinkubator : En undersökning av svenska startups inom en expansiv rymdindustri och deras syn på internationaliseringsmöjligheter genom en företagsinkubator
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka internationaliseringsstrategier för svenska startups inom den expansiva rymdindustrin, specifikt internationalisering genom branschspecifika företagsinkubatorer, med fokus på den Europeiska Rymdorganisationens Företagsinkubator, ESA BIC. Forskningsmetodiken innefattar genomförandet av semistrukturerade intervjuer med deltagare som representerar ledningen för fyra svenska entreprenörsledda företag inom rymdindustrin, där de får möjlighet att utveckla sina tankar kring företagets internationaliseringsstrategi. LÄS MER
4. Reputation Management in a Digital Age : How start-ups control their online reputation
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Background: With digitalization, the increased use of the World Wide Web and social media combined with the aware and engaged costumer, the conditions of reputation management are also evolving (Beal & Strauss, 2008; Jones et al., 2009). LÄS MER
5. Revising Technology Strategies In The High-Tech Electric Vehicle Industry
Master-uppsats, Lunds universitet/ProduktionsekonomiSammanfattning : This master’s thesis investigates the development and suggestion of a model for adapting and revising the technology strategies concerning Stationary Charging Stations (SCS), based on insights from relevant markets and stakeholders. This study particularly focuses on High-Tech Stationary Charging Stations in the Electric Vehicle (EV) charging industry, emphasizing Elonroad’s new Stationary Charging Station (SCS) technology. LÄS MER