Sökning: "statistik av datorspel"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden statistik av datorspel.

  1. 1. Kvinnor i datorspel; Att se upp till eller bara se på

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Nora Rydberg; Josefin Olsen; [2023]
    Nyckelord :Game Development; Game Characters; Gender roles; Sexualisation; Spelutveckling; Spelkaraktärer; Könsroller; Sexualisering;

    Sammanfattning : Datorspel har växt i popularitet för vart år som gått och involverar idag flera miljarder aktiva spelare världen över. Idag visar statistik på en nästintill jämlik fördelning av män och kvinnor som spelar men ändå anses fortfarande den stereotypiska gamern som manlig. LÄS MER

  2. 2. Sitter "gamers" mer än andra? : En tvärsnittsstudie om sambanden mellan stillasittande, datorspelande och motivation för fysisk aktivitet hos ungdomar

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Bonny Tidblad; Mathias Ersson; [2022]
    Nyckelord :Stillasittande; datorspelande; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Aim The aim of this study is to investigate the relationship between sedentary-time, gaming and motivation for physical activity in Swedish adolescents. Method This study was conducted using a questionnaire based on Lena Kalling's evaluation of screening questions about physical activity by the National Board of Health and Welfare (Kallings 2019), as well as guidelines developed by Statistics Sweden (SCB 2016). LÄS MER

  3. 3. An Examination of the Correlation between Vocabulary Size and Out-of-school English

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Nordquist; [2022]
    Nyckelord :Vocabulary size; VST; PVST; out-of-school English; second language learners; Ordförråd; VST; PVST; fritidsengelska; engelska som andraspråk;

    Sammanfattning : This study investigates if year 9 pupils’ vocabulary size correlates with how much they engage in out-of-school English activities, and whether any specific out-of-school English activities correlate more with vocabulary size. 32 second language learners in year 9 participate in this study and the students are from two classes in the same school in a medium-sized town in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Vägplanering : Automatgenerering av vägpunktsgrafer & navigationsnät

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Robin Fagerström; [2013]
    Nyckelord :waypoint graph; navigation mesh; navmesh; pathfinding; automatic generation; A*; vägpunktsgraf; navigationsnät; vägplanering; automatgenerering; A*;

    Sammanfattning : I nästan alla moderna datorspel så återfinns datorstyrda karaktärer, vilka behöver kunna navigera i spelvärlden. Dessa karaktärer kan vara olika typer av fiender i ett förstapersonskjutarspel, eller motståndare och medhjälpare i ett sportspel (exempelvis fotboll- eller rallyspel) med mera. LÄS MER

  5. 5. Elektroniska spel i tidningsfältet : En studie av recensenters förhållningssätt till dator- och TV-spel

    Magister-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Andreas Petersson; Martin Padu; Daniel Ahlin; [2009]
    Nyckelord :TV-spel; elektroniska spel; recensioner; media; spel; statistik; tabeller; Level; Superplay; Aftonbladet; Expressen; Dagens Nyheter; Svenska Dagbladet; Sverige; EU; PEGI; betyg; Bourdieu; metafysik; textanalys; speltidning; kvällstidning; dagstidning; nyheter; datorspel; recensenter; spelvärlden; Nintendo; Microsoft; Sega; Sony; Atari; Ubisoft; speltillverkare; spelutvecklare; barnspel; ungdomsspel; vuxenspel; världskrig; fighting; GTA;

    Sammanfattning : This paper considers the roles of critics, newspapers and magazines, in the process ofdescribing computer games and video games as either technical objects or products intendedfor entertainment.The making and “using” of computer games and videogames originates in small groups ofpeople possessing a lot of knowledge in computers, during a time when these kinds of deviceswere very expensive. LÄS MER