Sökning: "statsvetenskap intervjuer"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden statsvetenskap intervjuer.

  1. 1. Vilken överdokumentation? : En kvalitativ studie om förskollärares dokumentations - och administrationsarbete och dess anknytning till professionalisering och tidsbrist

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap

    Författare :Kim Axelsson; Jonas Massi Nylander; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; förskollärare; New Public Management; dokumentation; professionalisering; avprofessionalisering;

    Sammanfattning : Drawing inspiration from the authors own term paper, this thesis examines the documentational and administrative workload of Swedish pre-school teachers. The focus being on its relationship with New Public Management, professionalization, deprofessionalization, and pre-school teachers' experiences of time constraints. LÄS MER

  2. 2. Idrottsföreningars roll för ungas demokratiska engagemang : En kvalitativ studie av hur idrottsföreningar arbetar med att främja ungas demokratiska kompetenser

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Statsvetenskap

    Författare :Mina Lilja Zwedberg; [2022]
    Nyckelord :Ungdomar; demokratiskola; föreningsliv; civilsamhälle; idrottsföreningar.;

    Sammanfattning : Engagemang är avgörande för en fungerande demokrati, men något man aldrig kan ta för givet. I ett samhälle med ökad polarisering och där traditionella sätta att engagera sig blir alltmer avlägset så är det viktigt att förstå vad som främjar ett demokratiskt engagemang ,framför allt hos unga. LÄS MER

  3. 3. Yttrandefrihet kontra värdegrund : Elevers röster om politiska partiers närvaro på skolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Maja Pockar; [2022]
    Nyckelord :Objektivitetsprincipen; demokrati; partipolitik; gymnasieskolan; samhällskunskap; läroplan; läroplansteori.;

    Sammanfattning : På många gymnasieskolor bjuds politiska partier in för att sprida information om deras ideologi och program. I läroplanen för gymnasieskolan står det om skolans värdegrund och fostransuppdrag. Utbildningen ska förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna (Skolverket:b, 2011). LÄS MER

  4. 4. Kritiska faktorer som lärare upplever vid undervisning av begreppen oxidation och reduktion : En intervjustudie med lärare åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Statsvetenskap

    Författare :Aikaterini Lakou; [2022]
    Nyckelord :kemiska begrepp; oxidation; reduktion; den kemiska tripletten; variationsteorin; kritiska aspekter; det sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få kunskap om vilka faktorer som NO-lärare i årskurs 7-9 upplever som viktiga för elevers förståelse vid undervisning kring begreppen oxidation och reduktion. Studien behandlar kemiundervisning utifrån tre olika nivåer, kritiska för förståelsen av ämnet kemi (Den kemiska tripletten) samt att inlärning sker i en social kontext. LÄS MER

  5. 5. Den sociologiska disciplinen i samhällskunskapsundervisning : En kvalitativ studie av fem gymnasielärares uppfattning om och användning av den sociologiska disciplinen i samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Agnes Lord; [2020]
    Nyckelord :civics studies; sociology; disciplines; political science; political economy; education; samhällskunskap; sociologi; discipliner; statsvetenskap; nationalekonomi; undervisning;

    Sammanfattning : The curriculum for civics studies presents the three disciplines political science, political economy and sociology as the three pillar-stones for civics studies. Previous research shows that political science and political economy are the most prominent disciplines and therefore the sociology are at risk to be neglected in civics studies education. LÄS MER