Sökning: "statsvetenskap intervjustudie"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden statsvetenskap intervjustudie.

  1. 1. (O)rättvist, (o)tydligt och (o)jämlikt : En intervjustudie om lärares förhållningssätt till förstelärarreformen 10 år efter dess införande

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Fernando Cevallos Morales; [2023]
    Nyckelord :Förstelärare; skolutveckling; skola; intervju; lärare;

    Sammanfattning : In this study, a number of teachers' attitudes towards first teachers are examined, a special role that is appointed by the head of school in which the purpose is to develop school operations. Five teachers were interviewed in this study with the goal of sharing their experiences and what challenges and merits they believe the first teacher position provides, ten years after this reform was implemented in Swedish schools. LÄS MER

  2. 2. "Vi ska göra dom till goda samhällsmedborgare, men vi ska också låta dom ha en egen åsikt och vi ska samtidigt inte vara åsiktspoliser" : En kvalitativ intervjustudie om lärares definition och hantering av kontroversiella frågor i klassrummet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Joanna Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Controversial questions; social studies; teachers management; qualitative method; Kontroversiella frågor; samhällskunskap; lärares hantering; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasielärare i samhällskunskap definierar och hanterar kontroversiella frågor i sin undervisning. Däri ingår både hur lärarna själva väljer att ta upp kontroversiella frågor samt hur de hanterar situationer där elever uttrycker sig på kontroversiella sätt. LÄS MER

  3. 3. Innovation inom vissa gränser : En intervjustudie om hur tjänstepersoner i Kriminalvården implementerar det återfallsförebyggande arbetet utifrån principerna risk, behov och mottaglighet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap

    Författare :Claudia Youssef; [2023]
    Nyckelord :Officials; autonomy; diffusion of innovation; street-level bureaucracy; crime prevention measures; the RNR-model; qualitative method;

    Sammanfattning : Crime is a social problem and leads to many negative consequences, and it is therefore of interest to analyze how officials in The Prison and Probation Service implement the principles risk, need and responsivity, (RNR-model) in crime prevention measures to reduce the risk among incarcerated prisoners to relapse into crime based on the informants’ perceptions. Furthermore, differences in the official’s autonomy regarding the implementation of crime prevention measures will be analyzed based on the RNR-model and what consequences these differences have according to the officials. LÄS MER

  4. 4. Samverkan mellan civilsamhällesorganisationer och Växjö kommun : En kvalitativ intervjustudie om hur de utvalda civilsamhällesorganisationerna jobbar med integration i Växjö, samt vilken interaktion civilsamhällesorganisationer har med Växjö kommunen.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Shapool Rasheed; [2023]
    Nyckelord :Civilsamhället; civilsamhälletsorganisationer; integration; segregation; nätverksteori; ömsesidigt beroende; samordning; pluralism.;

    Sammanfattning : Initially, civil society received other emphases since the 1990s, which were associated with cooperation, empirical solutions and community of interests. In Sweden, segregation has increased and the current government for 2022 in Sweden has mentioned this in its government declaration that segregation is due to socio-economic and social problems. LÄS MER

  5. 5. Att sätta Agendan : En intervjustudie om lärare i samhällskunskaps friutrymme och nyhetsanvändning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Maria Müller Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; nyheter; statsvetenskap; gymnasielärare; didaktik; pedagogik; frontlinjebyråkrat; dagordningteori;

    Sammanfattning : This study aims to contribute knowledge about how secondary teachers perceive their work with political news, in their teaching in the subject social studies. The study is based on qualitative interviews with five secondary teachers, who hold varying experience of teaching in the subject of social studies. LÄS MER