Sökning: "status gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden status gymnasiet.

  1. 1. Vad är det som lockar med snus? : En kvantitativ studie om gymnasieelevers användning och anledningar till att använda snus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oscar Gransten; Anna Olsson; [2024]
    Nyckelord :Snus; Lärare; Gymnasiet; Elever;

    Sammanfattning : Background: The use of snus among Swedish youth has increased, posing a potential risk of long-term consequences in adulthood. Objective & Research Questions: The aim of the study is to analyze snus usage among high school students and identify influencing factors as well as reasons for quitting. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  3. 3. Humor i musikklassrummet : En diskursanalytisk studie om hur musiklärare använder humor som retorisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tove Paulin; [2023]
    Nyckelord :humor; the music classroom; discourse psychology; rhetorical resource; video- based observation; humor; musikklassrummet; diskurspsykologi; retorisk resurs; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur humor används i musikklassrummet på estetiska programmet i gymnasiet. Förhoppningen är att bidra till en ökad medvetenhet och djupare förståelse för vilken roll humor spelar i samspelet mellan lärare och elever, hur det kan användas som retorisk resurs i musikundervisningen och diskutera vilken påverkan det har för elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  4. 4. Praons påverkan på gymnasievalet : Ur elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tuva Welbert; Diana Nikolic; [2023]
    Nyckelord :careership; circumscription and compromise; gymnasieval; planned happenstance; prao;

    Sammanfattning : Allt fler elever väljer de högskoleförberedande programmen framför yrkesprogrammen på gymnasiet. Det kan finnas en del olika faktorer till detta. Det kan exempelvis bero på intresset, status, pengar, förväntningar av andra med mera. På lång sikt kan det leda till att viktiga yrkesgrupper försvinner. LÄS MER

  5. 5. Varför ska vi läsa geografi i gymnasiet? : Geografilärares syn på geografiämnet

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Robin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :powerful knowledge; geografididaktik; gymnasiet; läraruppfattning; läroplan;

    Sammanfattning : Geografi är ett litet ämne i svenska skolor; i gymnasiet är det få elever som läser geografi och i grundskolan har det visats att lärarna ofta saknar högre utbildning inom ämnet och ser det som ett stödämne till övriga SO-ämnen. Det finns röster som vill höja ämnets status eftersom geografiska kunskaper anses viktigt för att förstå exempelvis klimatförändring. LÄS MER