Sökning: "stavning undervisning svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden stavning undervisning svenska.

  1. 1. Mellanstadielärares uppfattning om digitala verktyg inom svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Agurell Blid; [2023]
    Nyckelord :digital tools; middle school; Swedish; education; digitala verktyg; mellanstadiet; svenska; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa vilka uppfattningar svensklärare i mellanstadiet har kring digitala verktyg i undervisningen. Arbetet innefattar tidigare forskning men också en kvantitativ och en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  2. 2. Uttalet i undervisningen : En kvalitativ studie om fransklärares uppfattningar om, och beskrivningar av, muntlig språkformulering i grund- och gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Bettina Klingenheim; [2023]
    Nyckelord :Franska; uttal; prosodi; muntlig språkframställning; begriplighet; fransklärare; grundskolan; gymnasiet; uppfattningar; lärarkognition;

    Sammanfattning : Uttalet är en väsentlig del av den muntliga språkformuleringen och en medveten användning av prosodi kan bidra till utvecklingen av ett begripligt uttal vilket i sin tur underlättar kommunikationen. Syftet med föreliggande studie har därför varit att få förståelse för hur fransklärare i grund- och gymnasieskolan arbetar med uttalet, det vill säga ljud och prosodi, vid muntlig språkframställning. LÄS MER

  3. 3. En intervention i dubbelteckning på gruppnivå : Stärks elevernas stavningsförmåga efter fem veckors träning?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Janine Pettersson; Victoria Modig; [2021]
    Nyckelord :Dubbelteckning; intervention; stavning; stavningsdidaktik; stavningskonvention; stavningssvårigheter; stavningsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur elever i två klasser åk 4-5 utvecklade stavningsförmågan dubbelteckning genom en intervention i stavning. Vårt urval bestod av 44 elever från två olika skolor varav 15 elever utgjorde en kontrollgrupp och 29 elever deltog i vår intervention. LÄS MER

  4. 4. ”Svårigheterna märks redan när de ska jobba med texter" : Sju mellanstadielärares beskrivning av sitt arbete med elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amilia Byström; Sofie Björell; [2021]
    Nyckelord :Reading and writing difficulties; intermediate grades; middle-school teachers; working methods; Läs- och skrivsvårigheter; mellanstadiet; mellanstadielärare; arbetsmetoder;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares uppfattningar om läs- och skrivsvårigheter hos elever på mellanstadiet och hur mellanstadielärare uppger att de arbetar med dessa elever. Det teoretiska ramverk som ligger till grund för studien är kognitiva processer och läsningens fem utvecklingsdimensioner. LÄS MER

  5. 5. Samband språkstörning och skrivsvårigheter : - en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Johansson; Hanna Larsson; [2021]
    Nyckelord :skrivprocess; skrivsvårigheter; språkstörning; the Not-So-Simple View of Writing;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Johansson, Katarina och Larsson, Hanna (2021). Samband språkstörning och skrivsvårigheter – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER