Sökning: "stavningstest"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet stavningstest.
1. Testning av morfologisk medvetenhet hos elever i årskurs 2
Magister-uppsats, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Tidigare forskning visar att det finns ett samband mellan olika språkliga förmågor och läs- och skrivutvecklingen, varav morfologisk medvetenhet är en av dessa förmågor. Att bedöma morfologisk medvetenhet kan alltså vara ett sätt att identifiera barn som är i risk för läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER
2. Stava nya språkljud med nya bokstäver : En studie om hur svenska som andraspråksinlärares stavning påverkas av deras förstaspråk
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I denna studie undersöktes andraspråkselevers stavning av svenska konsonanter och vokaler i förhållande till deras förstaspråk. Syftet var att se om det fanns kopplingar mellan felen andraspråkselever gjorde och deras förstaspråk. LÄS MER
3. Att träna stavning på gruppnivå : En interventionsstudie med "Dagens ord-metoden"
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur stavning påverkas av en intervention med stavningsträning på gruppnivå i jämförelse med stavningsträning i ordinarie undervisning. Samtliga elever i årskurs 2 och 3 på två skolor i södra Sverige, sammanlagt 154 elever, deltog i studien. LÄS MER
4. Utformning och utprovning av ett fonologiskt baserat stavningstest
Magister-uppsats, Logopedi; HälsouniversitetetSammanfattning : The literature on spelling and spelling development suggests there is a strong relationship between spelling and phonology (Bruck & Treiman, 1990; Caravolas, Hulme & Snowling, 2001; Craig, 2006; Gindri, Keske-Soares & Mota, 2007). Spelling, however, is considerably less researched than reading (Caravolas, Humle & Snowling, 2001). LÄS MER
5. Björk, bjurk eller bjök? : En undersökning om ett möjligt samband mellan dialekt och stavning i åk 1-2 i grundskolan
Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida det finns ett samband mellan dialekt och stavning. I studien ingår en skola i Småland, Stockholm respektive Ångermanland. Eleverna som medverkar går i åk 1-2 och har deltagit i ett stavningstest på enskilda ord samt fritt skrivit om ett självvalt ämne. LÄS MER