Sökning: "stavningsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet stavningsundervisning.

  1. 1. Stavningsmedveten läs- och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Flodin; [2022-10-14]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; stavning;

    Sammanfattning : Att kunna stava kan tyckas få allt mindre betydelse i dagens samhälle med ny teknik som hjälper den som har svårt att stava. Samtidigt är läsning och skrivning två tätt sammanflätade processer som kompletterar och stödjer varandra på flera sätt. LÄS MER

  2. 2. ¿Cómo podemos enseñar la ortografía española? Una comparación entre un método explícito y un método implícito de enseñanza

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Petter Weimer; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Stavningsundervisning inom ramarna för spanska som främmande språk tenderar i många situationer att vara implicit. Att variera metoder för undervisning och anpassa dem efter olika elever och elevgrupper är dock en central del av vårt arbete som lärare, vilket har lett till att jag valt att fokusera på explicit stavningsundervisning i denna undersökning. LÄS MER

  3. 3. “Do we rely need tradisional spelling instruction when their are spell checkers?” : The correlation between spell checkers and spelling acquisition of the L2 learner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jonna Netterström; Amanda Persson; [2020]
    Nyckelord :spell checkers; spelling acquisition; spelling instruction; second language acquisition; stavningsinlärning; rättstavningsprogram; stavningsundervisning; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate in which ways spell checkers affect L2 learners’ spelling acquisition and whether or not they are suitable for educational purposes. A systematic literature review and a survey were conducted to retrieve data. Further, a phenomenographic approach was applied throughout the study. LÄS MER

  4. 4. Skriv bara såm de låtär : En kvalitativ studie om stavningsundervisning och rättstavning i åk 1 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kajsa Åkesson; [2019]
    Nyckelord :Spelling; spelling education; spelling rules; zone of proximate development; phonology; morphology; Stavning; stavningsundervisning; stavningsregler; proximala utvecklingszonen; fonologi; morfologi;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to investigate how five Swedish teachers relates to the spelling education in grade 1 and 3. The material of this study consists of texts from students from grade 1 and interviews with 5 teachers in the Stockholm area. LÄS MER

  5. 5. ”Jag vill ha felen, jag vill inte förebygga dem”  : Lågstadielärares tillvägagångssätt för att stötta elevers stavningsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Seijsing; Maria Martin; [2019]
    Nyckelord :Spelling ability; spelling instruction; spelling development; spelling error; scaffolding; Design-Based Research; Stavningsförmåga; stavningsundervisning; stavningsutveckling; stavfel; stöttning; Design-based Research;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur tre svensklärare som undervisar i årskurs 2 och 3 stöttar elevernas stavningsutveckling. För att samla in studiens data används metoden Design-based Research (Anderson & Shattuck, 2012) där observationer visar hur de deltagande lärarna genomför stavningsundervisning samtidigt som intervjuer används för att se hur studiens deltagare säger sig planera och utvärdera sin stavningsundervisning. LÄS MER