Sökning: "steg 1 spanska"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden steg 1 spanska.

  1. 1. Språkundervisning i ämnet spanska i en mångkulturell skola - en språkdidaktisk studie av gymnasieelevers uppfattningar om språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Monica Larm Jallow; [2014-08-13]
    Nyckelord :Språkutveckling; Språkdidaktik; Det månkulturella klassrummet; Sociokulturellt perspektiv; Lärandemiljö; Pygmalioneffekten;

    Sammanfattning : Syfte: Avsikten med denna uppsats är att belysa ämnet spanska i dagens mångkulturella gymnasieskola och undersöka hur gymnasieelever ser på språkutveckling och hur de anser undervisningen i spanska bör utformas för att främja såväl språkutveckling som integration. Teori: Jag har i denna undersökning utgått ifrån Vygotskijs (1999) sociokulturella perspektiv på språkutveckling därVygotskij hävdar att det kommunikativa och sociala samspelet är avgörande för ett barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Ordfrekvens och ordinlärning: En analys av läromedlet Caminando för spanska steg 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Brännström; [2014]
    Nyckelord :substantiv; frekvensordlista; repetition; explicit ordinlärning; implicit ordinlärning;

    Sammanfattning : It is important that the language in textbooks for foreign language learners reflects the language that the learners would encounter in real life. For this reason, the presence of the thousand most common nouns in two Swedish textbooks in Spanish for upper secondary school is observed in this study. LÄS MER

  3. 3. La interacción auténtica de español en el aula y la posible aportación de un chatbot

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Emion Per; [2012-06-19]
    Nyckelord :interaktion; kommunikation; moderna språk; autenticitet; spanska;

    Sammanfattning : Det faktum att många elever och före detta elever inte anser sig kunna interagera på målspråket gjorde att vi frågade oss om interaktion med en chatbot (ett dataprogram som simulerar mänsklig skriftlig och muntlig kommunikation) kan upplevas som meningsfull och autentisk av elever som studerar spanska, steg fyra och steg fem, i svensk gymnasieutbildning. Mål med uppsatsen: 1. LÄS MER

  4. 4. ¿Para qué sirven los ejercicios de comunicación oral? Un análisis de los ejercicios de comunicación oral en dos manuales de E/LE en el nivel A2 en Suecia.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Desirée Samnell; [2012-04-30]
    Nyckelord :Interacción; Material auténtico; Motivación; E LE; comunicación oral;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka den muntliga kommunikationen i spanska läroböcker; undersökningen har baserats på frågor kring huruvida muntliga övningar som behandlar kommunikation och interaktion mellan elever, i två läroböcker för spanska steg 2 i Sverige, kan leda till en utveckling av den kommunikativa kompetensen samt motivera för muntlig kommunikation på målspråket spanska; i enlighet med de riktlinjer som finns stadgade i såväl styrdokument som didaktiska teorier. Metod: Undersökningen baseras på en teoretisk studie där analys och jämförelse har gjorts mellan de fastslagna riktlinjerna som återfinns i dokument publicerade av såväl Skolverket som Europarådet, didaktiska teorier om språkinlärning/-undervisning och slutligen muntliga övningar i två läroböcker för spanska, på nivå A2 enligt Europarådet, eller steg 2 enligt den svenska modellen. LÄS MER

  5. 5. Lärares och elevers målspråksanvändning i det spanska språkklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Widequist; [2011]
    Nyckelord :målspråk; språkinlärning; språkdidaktik; moderna språk; input output; sociokulturellt lärande; modersmål; främmande språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur mycket läraren respektive eleverna använder målspråket i ämnet spanska, steg 1 på gymnasiet, samt undersöka om och i så fall hur lärarens målspråksanvändning påverkar eleverna på en nybörjarnivå i språket. Studien har utförts på två gymnasieskolor med hjälp av observationer och intervjuer av de observerade lärarna samt av elever ur varje klass. LÄS MER