Sökning: "stereotyp sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden stereotyp sverige.

  1. 1. Har alla blinda en vit käpp och solglasögon? : Hur gestaltas blinda karaktärer i film

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Mimmie Almroos; [2024]
    Nyckelord :Blind; stereotyp; representation i film; synskadade; karaktärsanalys;

    Sammanfattning : För många kan film vara deras första kontakt med en blind person och därför är det väsentligt att blinda representeras på ett rättvist sätt. 36 internationella filmer analyserades för att se vilka hjälpmedel som användes i filmerna och hur detta relaterar till hur det ser ut i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Det handlar om respekt för varandras olikhet! : En kvalitativ studie om relationen mellan svenskar och invandrare efter valet 2022

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Beata Kernstein; [2023]
    Nyckelord :invandrare; svenskar; etnocentrism; främlingsfientlighet; hegemoni; interpersonell kommunikation; stereotyp;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar belysa relationerna mellan en liten grupp svenskar och en liten grupp invandrare efter riksdagsvalet 2022 i Sverige. I och med Sverigedemokraternas ökade inflytande upplevs risken att främlingsfientliga tankemönster ska få en fast grund i det svenska samhället samt att relationerna mellan svenskar och invandrare ska försämras. LÄS MER

  3. 3. "Tidigare Vänner Kan Skjuta Över En Träta" : En historisk diskursanalys om hur Aftonbladet och Dagens Nyheter framställer gängkriminalitet i Södertälje

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elvira Orrpars; Ebba Fahlén; [2023]
    Nyckelord :media; gängkriminalitet; Södertälje; maktstruktur; framställning; stereotyp;

    Sammanfattning :   The deadly gun violence in Sweden has increased significantly since 2013 and is linked to organized crime. Södertälje is a city south of Stockholm that has been particularly affected by the deadly shootings and gang violence. LÄS MER

  4. 4. Reklam och Tradition - Allt var inte bättre förr : En semiotisk analys av Hansas julreklam över tre decennier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Åse Dannbring; Hilma Bengtsdotter; [2022]
    Nyckelord :advertising; Christmas advertising; commercial; commercialization; diversity; gender; identity; representation; stereotype; semiotics; tradition; genus; identitet; julreklam; kommersialisering; mångfald; reklam; representation; stereotyp; semiotik; tradition;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka Hansas (ett varuhus i södra Sverige) julreklam över de senaste 30 åren, genom en kvalitativ semiotisk analys. Detta gör vi för att ge inblick i hur representation, stereotyper och identitet kommer till uttryck i Hansas reklam i skenet av förändrade och beständiga samhällsvärderingar. LÄS MER

  5. 5. Synliggörandet av Boken kommer : den visuella marknadsföringen och synen på de äldre användarna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madeleine Skoglund; [2022]
    Nyckelord :oken kommer; marketing; elderly; social media; Instagram; ageism; relationship marketing; Gummesson; boken kommer; marknadsföring; äldre; sociala medier; Instagram; ålderism; relationsmarknadsföring; Gummesson;

    Sammanfattning : Massmedia kan påverka människor hur vi ser på världen och dess befolkning och det kan därmed skapa stereotyper. Idag, äldre människor är friskare och lever längre än de gjorde på tjugo år sedan, och det kan leda tillatt de lever ett mer aktivt liv. LÄS MER