Sökning: "stereotyp"

Visar resultat 1 - 5 av 293 uppsatser innehållade ordet stereotyp.

  1. 1. "Alla är ute efter mina pengar" : En semiotisk innehållsanalys av SVT:s julkalendrar ur ett klassperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Johansson; Emma Sköld; [2020]
    Nyckelord :Social classes; stereotypes; semiotics; public service; representation; Sveriges Television; Samhällsklasser; stereotyp; semiotik; public service; representation; Sveriges Television;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att granska huruvida Sveriges Television (SVT) uppfyller den del av sitt public service-uppdrag som säger att de inte ska generalisera. Detta genom en kvalitativ analys av hur samhällsklasser representeras i SVT:s julkalendrar. LÄS MER

  2. 2. Vilka makt- och genusnormer finns iskuggan av den normbrytandepyjamashjälten? : En analys av böckerna Handbok för superhjältar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Makt; genus; kön; karaktär; normalisering; makthierarki; stereotyp; normkritisk;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Med hänsyn till andra : En studie om manlig stereotyp reklam och effekten av andras förväntade påverkan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Klara Johnsson; Bolin Victoria; [2020]
    Nyckelord :Attityd gentemot reklam; könsstereotyper; manliga stereotyper; rollstereotyper; manliga rollstereotyper; IPI-modellen;

    Sammanfattning : Könsstereotyp reklam är vanligt förekommande men kritiseras frekvent för att inte återspegla en modern samhällsutveckling med jämställda könsroller. Tidigare forskning visar att konsumenter reflekterar över hur andra påverkas av könsstereotyp porträttering i reklam (Åkestam, 2018). LÄS MER

  4. 4. Mannen, myten, stereotypen : En semiotisk analys av maskulinitet i Axe reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Green; Johanna Ultege; [2020]
    Nyckelord :advertising; masculinity; norm; gender; gender order; stereotype; identity; semiotics; reklam; maskulinitet; norm; genus; könsmaktsordning; stereotyp; identitet; semiotik;

    Sammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av stereotyper och hur maskulinitet framställs inom reklam. Axe är ett av de ledande varumärkena inom industrin för manliga skönhetsprodukter och är ett företag som har fått mycket kritik för att reproducera toxisk maskulinitet och sexism genom sin marknadsföring. LÄS MER

  5. 5. Karaktärsframställan ur ett genusperspektiv – Baserad på de mest utlånade kapitelböck- erna på Göteborgs folkbibliotek under 2018.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Johanna Ridderland; [2019-07-01]
    Nyckelord :Barnlitteratur; kapitelböcker; genus; kön; könsroller; stereotyp; normalitet;

    Sammanfattning : Då barnböcker alltid intresserat mig, var jag nyfiken på hur karaktärerna i de böcker som barn läser idag framställs ur ett genusperspektiv. Jag kunde inte hitta någon forskning inom området och valde därmed att anpassa min forskning för att fylla den forskningsluckan. LÄS MER