Sökning: "stereotypa attribut"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden stereotypa attribut.

  1. 1. Barbie, en feministisk produkt? : En multimodal kritisk diskursanalys av hur kön och stereotyper representeras i filmen Barbie.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Mathilda Vestman; Wilma Hyltse; [2024]
    Nyckelord :Stereotyp; feminism; ironi; könsroller; Barbie;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur filmen Barbie, som är en feministisk produkt med ironiska inslag, gestaltar feminina respektive maskulina könsroller och på vilket sätt filmen upprätthåller alternativt motsätter sig stereotyper som finns för män och kvinnor. Med utgångspunkt i samhällets normer och föreställningar om kön, syftar studien till att undersöka filmens roll i upprätthållandet eller motsättningen av dessa normer. LÄS MER

  2. 2. ”Vad är det som är power i detta?” : En kvalitativ studie om gruppers sociala interaktion i samtal om feministiska budskap i modeföretags marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hedvig Pahlstad; Ester Paksuniemi; [2023]
    Nyckelord :Focus group interviews; social construction; social interaction; common knowledge; identification; feminist messages; post-feminism; Fokusgruppintervjuer; social konstruktion; social interaktion; gemensam kunskap; identifikation; feministiska budskap; post-feminism;

    Sammanfattning : In society there are several structural norms that appear taken for granted and should be discussed to be recognized. Furthermore, institutions such as corporations often incorporate stereotypical gender beliefs into their structuring such as in marketing. LÄS MER

  3. 3. Länge leve den feministiska rakhyveln...eller? : En multimodal kritisk diskursanalys av Billie Inc:s reklamfilmer på YouTube

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Olivia Callaghan; Vilma Grahn Lindahl; [2023]
    Nyckelord :Femvertising; feminism; genuskonstruktioner; kommodifierad feminism; postfeminism; multimodal kritisk diskursanalys; reklam; stereotyper; Youtube;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur feministiska budskap kommodifierar och exploaterar marknadsföring riktat till kvinnor, även kallat femvertising. Detta har gjorts genom en multimodal kritisk diskursanalys (MCDA) av det amerikanska rakhyvelföretaget Billie Inc:s två reklamfilmer Project body hair från 2019 och Think of a woman från 2021. LÄS MER

  4. 4. Finns det könsneutrala frizoner? : Kvinnliga chefers upplevelser av ledarskap och kön på en kvinnodominerad arbetsplats.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Louise Linder; [2023]
    Nyckelord :Ledarskap; Kön; Genus; Kvinnodomminerad arbetsplats; hälso- och sjukvård;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar dynamiken av könsskapande i kvinnodominerade arbetsmiljöer, särskilt inom hälso- och sjukvården, genom semistrukturerade intervjuer med kvinnliga chefer. Genusforskning har tydligt visat att organisationer fungerar som plattformar för könskapande, där även kvinnodominerade arbetsplatser inte undgår könsordningens inflytande. LÄS MER

  5. 5. ”Ortens gangster blir seriefigur”: En diskursanalys av representationen av icke vita i tv-serien Snabba cash.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Nayma Nzori; [2022-06-22]
    Nyckelord :Postkolonialism; Populärkultur; Stereotyper; Förorten; Vithet.;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar till att belysa hur icke vita framställs i svensk media med fokus på populärkultur, mer specifikt genom att undersöka tv-serien ”Snabba cash”. Följande frågeställningar har använts för att uppnå syftet: Hur framställs relationen mellan vita och icke vita i svensk media? Hur skapar man skillnad mellan olika icke vita personer? och Hur framställs relationen mellan centrum och förorten i svensk media?. LÄS MER