Sökning: "stereotypa könsroller"

Visar resultat 6 - 10 av 209 uppsatser innehållade orden stereotypa könsroller.

  1. 6. EXPLICIT AND IMPLICIT ATTITUDES AMONG STUDENTS TOWARDS WOMEN AND MEN IN MALE- AND FEMALE-DOMINATED FIELDS OF WORK AND STUDY

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Fay van Tussenbroek; [2023]
    Nyckelord :implicit attitudes; explicit attitudes; gender stereotypes; STEM; HEED;

    Sammanfattning : Abstract Gender inequality is considered an issue in many countries and gender roles could play an important role in this. Specifically, gender stereotypes suggest that STEM (i.e., science, technology, engineering, and mathematics) is more seen as “male” and HEED (i. LÄS MER

  2. 7. Ur förövarens narrativ – svag och beskylld : En kritisk diskursanalys av Aftonbladets representation av kvinnliga våldtäktsoffer

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alexander Eriksson; André Johansson; Clara Richardson; [2023]
    Nyckelord :rape; news media; gender; critical discourse analysis; våldtäkt; nyhetsmedier; genus; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : I den här fallstudien undersöks fenomenet representation i nyhetsmedier genom att analysera hur kvinnliga våldtäktsoffer framställs i tryckt kvällspress i Sverige, ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv. Norman Faircloughs tredimensionella modell används för att genomföra analysen för att slutligen kunna besvara fallstudiens frågeställningar: Med hjälp av vilka lexikala val konstrueras kvinnliga våldtäktsoffer i Aftonbladet? samt, På vilket sätt utmanas eller reproduceras så kallade våldtäktsmyter i Aftonbladets rapportering om våldtäkter? Analysen lutar sig mot ett ramverk för att förstå de underliggande meningarna i texten. LÄS MER

  3. 8. Kvinnorna och klimatet i AI-revolutionen : En kvalitativ intervjustudie med personer inom AI-sektorn i Sverige, om vilka föreställningar om AI som finns i relation till genus och klimat

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Håkansson; [2023]
    Nyckelord :AI; Artificiell Intelligens; Genus; Klimatförändringar; Könsroller;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan dess tidiga start på 60-talet växer idag Artificiell Intelligens (AI) i revolutionerande fart och används idag i områden från sjukvård, digitala klockor, domstolar, offentliga toaletter, preventivmedel eller till energisystem. Den breda implementeringen och data växer storslaget fram på marknaden. LÄS MER

  4. 9. Från svartvitt till färg men ännu inte riktigt en regnbåge - En semiotisk bildanalys av Disneys två versioner av Skönheten och Odjuret

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Matilda Holmberg; Tilda von Stöckel-Walett; [2022-03-16]
    Nyckelord :Disney; Genus; Maskulinitet; Könsstereotyper; Normer; Könsroller; Femininitet; Feminism; Performativitet; Den manliga blicken; Den heterosexuella matrisen; Filmanalys;

    Sammanfattning : I vårt arbete har vi valt att göra en semiotisk analys för att undersöka stereotypa könsnormer samt hur de förändras i de två versionerna av Disneys saga Skönheten och Odjuret. Detta har vi gjort genom att titta på specifika karaktärer och scener samt jämfört de två versionerna emellan. LÄS MER

  5. 10. Utmaningar och strategier kring jämställdhet i SO-undervisningen för årskurs 4-6

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Kirubel; Hanna Lindgren; [2022]
    Nyckelord :equality; strategies; challenges; teachers; intersectionality; jämställdhet; strategier; utmaningar; lärare; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de utmaningar som lärare erfar i relation till undervisning om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena för årskurs 4–6, samt de strategier som de använder för att hantera dessa utmaningar. Studien har undersökts utifrån följande frågeställningar: Vilka utmaningar möter lärare när de undervisar om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena? Vilka strategier använder sig lärare av för att hantera dessa utmaningar? För uppsatsens syfte har författarna använt sig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER