Sökning: "stereotyped attitudes"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden stereotyped attitudes.
1. More Skilled and Aware: How Non-Stereotyped Occupational Gender Portrayals Impact Cognitive Performance and Judgements of Competence
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : This research investigated whether non-stereotyped occupational gender portrayals in advertising can impact men and womens' cognitive performance and ability to form accurate judgements of competence. T-test revealed that this may well be the case, although the effects varied between genders. LÄS MER
2. Kvinnliga chefers upplevelser av sin ledarskapsroll i en mansdominerad bransch
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur kvinnliga chefer inom en mansdominerad bransch upplever sin ledarskapsroll. Genom en kvalitativ studie genomfördes sex intervjuer med kvinnor i en ledarskapsroll inom mansdominerade branscher. LÄS MER
3. Normbrytande reklam : En multimodal studie av hur språkliga och visuella resurser används i normbrytande reklam
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : This study examines two norm-breaking advertising campaigns. Through a sociosemiotic multimodal analysis I have examined a selection of advertising images from two norm-breaking campaigns: Försvarsmakten’s campaign Kom som du är and Arbetsförmedlingen’s campaignGör plats. LÄS MER
4. Stereotypundersökning om barnfria, - ett socialpsykologiskt experiment.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : To be childfree, i.e., to voluntarily not have children, deviates from the social norm. The aim of this study was to investigate the stereotype content for childfree in Sweden, and how their gender, and factors of the participants, affects the stereotype. LÄS MER
5. Den negativa påverkan av stereotyp influencer marketing
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : The aim of this paper is to investigate and compare the effects of more, versus less, stereotyped influencer and company advertising through Instagram. The method used was a quantitative experimental study. LÄS MER