Sökning: "stereotypen"

Visar resultat 11 - 15 av 85 uppsatser innehållade ordet stereotypen.

  1. 11. Stereotyper och Traditionell Könsrepresentation : En semiotisk analys angående final girl stereotypen i The Texas Chain Saw Massacre

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hugo Söderholm Mogensen; [2022]
    Nyckelord :Stereotypes; Gender; Semiotics; Film; Horror; Texas; Chainsaw; Massacre; Final; Girl; Gender; Stereotypes; Femininity; Masculinity; Gender Roles; Feminism; Slasher; Stereotyper; Genus; Semiotik; Film; Skräck; Texas; Chainsaw; Massacre; Final; Girl; Könstereotyper; Femininitet; Maskulinitet; Könsroller; Feminism; Slasher;

    Sammanfattning : Denna uppsats har skapats med syftet att undersöka och jämföra skildringen av stereotypen the final girl i filmerna The Texas Chain Saw Massacre (1974) och The Texas Chainsaw Massacre (2003), med utgångspunkt i teori om genusrepresentation och slasherfilmstereotyper. För detta använde undersökningen en komparativ metod i form av en filmsemiotisk analys. LÄS MER

  2. 12. Dödens offentlighet, självmordets politik. Självmordet som ideologisk kamp i dagspressens notiser 1860–1900

    Master-uppsats,

    Författare :Dahlkvist Rebecka; [2021-09-21]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under 1800-talets sista decennier var självmord en självklar del av dagspressens rapportering. Det ägde rum mot bakgrund av en strukturell samhällsomvälvning samt en ideologisk drabbning mellan liberala, konservativa och socialister och en pågående förhandling om kulturella normer. LÄS MER

  3. 13. She´s a Lady : en semiotisk bildanalys av H&M:s reklamkampanj ur ett genusperspektiv

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sofia Wester; Matilda Landin; [2021]
    Nyckelord :genus; stereotyp; H M; reklam; semiotisk bildanalys; kvinnlighet; femininitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det har länge reproducerats stereotyper av manligt respektive kvinnligt i media och inte minst i reklam. Den här studien undersöker hur kvinnlighet visuellt representeras i H&M:s reklamkampanj She´s a Lady. LÄS MER

  4. 14. Med stereotypen som vapen : En semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringskampanjer 2018-2021

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Michelle Benkus; Stina Rix; [2021]
    Nyckelord :genus; stereotyp; semiotik; reklam; representation; maskulint; feminint;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en kvalitativ semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringsfilmer mellan 2018-2021. Detta för att studera hur unga kvinnor representeras i Försvarsmaktens rekryteringsfilmer ur ett genusperspektiv, huruvida och i så fall på vilka sätt genusstereotypa kvinnliga representationer synliggörs och om motstridiga föreställningar kopplat till genus framkommer. LÄS MER

  5. 15. Det kvinnliga geniet : En representationsanalys av protagonisten Beth Harmon i TV-serien The Queen’s Gambit

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Anna Ring; [2021]
    Nyckelord :feministisk filmteori; genialitet; genus; kvinnlig maskulinitet; performativitet; representationsanalys; queerteori; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera hur det kvinnliga geniet liksom kvinnlig genialitet representeras i Netflix-serien The Queen’s Gambit genom protagonisten Beth Harmon. På studien tillämpades en representationsanalys som utgår ifrån Stuart Halls representationsteori, och hade som utgångspunkt i feministisk filmteori med en queerteoretisk ingång. LÄS MER