Sökning: "stereotyper i sagor"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden stereotyper i sagor.

  1. 1. HUR GÖR EN DISNEYPANDA GENUS? : En kvalitativ innehållsanalys om genusskapande i "Turning Red"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jenny Persson; [2022]
    Nyckelord :: Könsroller; genus; stereotyper; normer; performativitet; iteration; Turning red;

    Sammanfattning : Min undersökning syftar till att undersöka hur genus skapas i den nyaste Disneyfilmen med kvinnlig karaktär – ”Turning red” (2022). Uppsatsen undersöker även hur tidigare Disneyprinsessor gestaltats i film, och hur protagonisten i ”Turning red” – Mei Mei gestaltas. LÄS MER

  2. 2. Kvinnlig karaktärsgestaltning –en komparativ studie som belyser skillnaderna mellan bröderna Grimms sagor och Disneys adaptioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Andrade; Emelie Dahlin Jansson; [2021]
    Nyckelord :Walt Disney; Bröderna Grimm; Snövit; Askungen; Törnrosa; Identitetsskapande; Stereotyper;

    Sammanfattning : I vår uppsats jämför vi bröderna Grimms sagor Snövit, Askungen och Törnrosa med Walt Disneys adaptioner av dessa.I de flesta utgivna sagohistorier skildras den kvinnliga karaktären på två olika sätt där det goda möter det onda. LÄS MER

  3. 3. “Alla trodde att superhjälten var en kille” : En multimodal diskursanalys om hur normer om genusskildras i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Alice Jenderman; Eleonore Johansson; [2021]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; stereotyper; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Bakgrund Redan tidigt i små barns liv lär de sig vad som är lämpligt beteende utifrån deras kön, vilket är en följd av konstruerade könsnormer. Barn lär sig inte enbart vad som är lämpligt beteende hemifrån utan även i skolan och genom olika medier (Eriksson & Gottzén, 2020, s. 21, 25). LÄS MER

  4. 4. Prinsessa i tiden : En kvalitativ innehållsanalys av skillnader i hur två klassiska Disneyprinssessor gestaltas i de animerade originalfilmerna jämfört med deras nya spelfilmer utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emelie Alsén; [2021]
    Nyckelord :Disney; gender; stereotype; princess; animated movie; live action movie; Disney; genus; stereotyper; prinsessor; animerad film; spelfilm;

    Sammanfattning : This study has analysed the dialogue in two of the oldest Disney animated movies with a princess in the lead role, Cinderella from 1950 and Sleeping beauty from 1959 and compared them with their new live action remakes, Cinderella from 2015 and Maleficent from 2014, from a gender perspective. The purpose was to find out if there has been a change in the way the princess was shaped based on their personality and their relation with the prince. LÄS MER

  5. 5. Jungfru i nöd? : En kvalitativ studie om hur Disney prinsessor gestaltas på film

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Susanne Gilberg; Sonja Mesrouj; [2017]
    Nyckelord :Könsroller; stereotyper; genus; Disney; skönhet; prinsessor;

    Sammanfattning : Disney har tidigare kritiserats för att de använder typiska könsroller, som exempelvis passiva kvinnor och modiga män. Därför har vi valt att studera hur sex Disney prinsessor gestaltats från 1930-talet till 2010-talet. Vårt syfte var att undersöka om kvinnan hade stereotypa roller och hur gestaltningen sett ut genom åren. LÄS MER