Sökning: "stereotyper läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden stereotyper läromedel.

  1. 1. Islam i skolboken : En kvalitativ innehållsanalys och jämförelse av tre svenska religionskunskapsläroböcker för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fabian Lundgren; Bell Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Religionskunskap; Grundskola; Läromedel; Representation; LGR 22; Islam;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera tre läroböcker för årskurs 4–6 med utgång i Jacksons tolkande ansats för att se hur islam framställs i svenska läromedel samt hur väl det centrala innehållet i den nya läroplanen LGR 22 för årskurs 4–6 uppfylls. En jämförelse av de analyserade läroböckerna genomförs även. LÄS MER

  2. 2. Representationen av islam och muslimer i religionskunskapsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Viggo Persson; Argjent Adrian Sherifi; [2023]
    Nyckelord :islam; framställning; läroplan; läromedel; religionskunskap; perspektiv; representation; postsekulär; gymnasium; skola; muslim;

    Sammanfattning : Islam är ett komplicerat ämne att skriva om eftersom vi befinner oss i en tid då många konflikter i världen idag på något sätt berör muslimska länder. Av denna anledningen är det av stor vikt att man nyanserar bilden av islam som religion men även av muslimer som individer. LÄS MER

  3. 3. Jämställdhet och genus i en föränderlig skola : en ideologikritisk analys av läseböcker för undervisning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Wilma Junger; Madelia Sörensson; [2023]
    Nyckelord :jämställdhet; genus; kön; könsmönster; könsstereotyper; läroplaner; svenska; läseböcker; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Det svenska demokratiska samhället strävar ständigt mot att alla människor ska ha lika värde och rättigheter. I såväl lagar som skolans styrdokument framgår det att jämställdhet ska råda och att ingen ska diskrimineras på grund av sitt kön. LÄS MER

  4. 4. Abrahamitiska religioner i svenska läromedel, 1994-2020 : Hur religionerna skildras gentemot varandra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jens Köhler; Drilon Istrefi; [2023]
    Nyckelord :School; Education; Inclusion; Religion; Religions; Belief; Background; Equality; Multicultural; Diverse; Classroom; Abrahamic; High School.; Skola; Utbildning; Inkludering; Religion; Religioner; Trosuppfattning; Bakgrund; Likvärdighet; Mångkultur; Diversifierat; Klassrum; Abrahamitiska; Högstadie.;

    Sammanfattning : I svenska läromedel för religionskunskap på högstadienivå är det vanligt att de “abrahamitiska religionerna” behandlas för att ge eleverna en ökad förståelse för religiös mångfald och främja interreligiös tolerans. Tyvärr finns det dock tendenser där islam och judendom framställs som "den andre" i förhållande till kristendomen. LÄS MER

  5. 5. Representation och stereotyper : En läromedelsanalys i religionskunskap för åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Mia Sinanovic Hjelmtorp; My Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Representation; stereotyper; kristen tradition; religionskunskap; läroböcker; abrahamitiska religioner; undervisning;

    Sammanfattning : Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen och religion ses ofta som främmande, något som är för ”de andra”. Samtidigt vilar skolan på en kristen tradition, något som tydliggörs i läroplanen. Det gör det problematiskt att undervisa om de abrahamitiska religionerna på ett likvärdigt fördelat sätt. LÄS MER