Sökning: "stereotyper om äldre i media"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden stereotyper om äldre i media.

  1. 1. Sjuksköterskors Attityder gentemot Individer med Schizofreni inom den Psykiatriska Vården

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Kety Milagros Gutierrez Ventosilla; Agnes Nalubega; [2021]
    Nyckelord :Sjuksköterskor; attityder; psykiatrisk vård; schizofreni; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Introduktion: Schizofreni är en komplex psykisk sjukdom som kan ha olika typer av förlopp och svårighetsdrag. De gamla stereotyper som lever kvar i samhället och som sprids av media framställer de som drabbas av schizofreni som våldsamma och farliga människor. LÄS MER

  2. 2. Den ständigt förändrade mannen : En semiotisk analys av maskulinitet i Volts och Dressmans reklambiler på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Simon Nyman; Oliver Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :reklam; maskulinitet; norm; genus; hegemoni; stereotyp; semiotik; identitet;

    Sammanfattning : Följande studie är en undersökning kring hur modeföretagen Volt och Dressmann framställer maskulinitet i sina inlägg på sociala medier-plattformen Instagram, samt hur denna maskulinitet möjligen förstärks beroende på vilken generation som är målgrupp för företaget. Dressmann och Volt är två av de ledande modeföretagen när det kommer till manligt mode i Sverige, dock har båda företagen inte samma målgrupp, då Volt lockar yngre män samtidigt som Dressmann anpassar sitt mode till främst medelålders män och även äldre än så. LÄS MER

  3. 3. Bestämmer din generation tilliten till rättsväsendets funktion? En kvantitativ studie om generationsskillnader i tillit

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Hanna Larsson; [2018]
    Nyckelord :Förtroende; Generationer; Rättsväsendet; Tillit.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Media målar upp en bild av att ett svenskt samhälle som befinner sig i kris till följd av att rättsväsendet inte lyckas utföra sitt jobb på ett tillfredsställande sätt, något som i sin tur kan leda till minskad tillit. Tillit har en viktig roll i samhället och utan den riskerar vi ett samhälle präglat av stereotyper och splittringar mellan medborgarna. LÄS MER

  4. 4. Frost (2013) & de banbrytande Disneyprinsessorna : En narrativ analys om genus och identifikation

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Rebecca Säll; [2018]
    Nyckelord :Disney;

    Sammanfattning : Sammanfattning The Walt Disney Company (1923) släppte år 2013 filmen Frost (Frozen) som blev den mest inkomstbringande animerade långfilmen Disney någonsin producerat (Time, 2014). Den animerade långfilmen har en stor ung publik i en påverkningsbar ålder och av den anledningen är det väsentligt att studera Frost (2013). LÄS MER

  5. 5. Reklam är bäst på bio, för vem? : En studie om SF medias målgruppskategorisering och företagets utformning av reklamutrymme

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Alice Granath; Sanna Eriksson; [2018]
    Nyckelord :reklam bio målgrupp kommunikation SF media;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar två forskningsfrågor; “Vilka kommunikationsstrategier använder SF media för att utforma målgruppspaket?” och ”På vilket sätt upprätthålls stereotyper genom SF medias målgrupper?” Teorier vi använt oss av i arbetet med denna uppsats är kommunikationsprocesser och målgruppsanalys med fokus på reklam. För att söka svar på våra forskningsfrågor som behandlar ämnen som SF medias reklamutformning och hur deras målgrupper fungerar i marknadsföringssyfte har vi valt att använda oss av två olika metoder för insamling av material. LÄS MER