Sökning: "stereotyper reklam tv"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden stereotyper reklam tv.

  1. 1. Humor i matbutiken : En kvalitativ studie om ICA-reklamen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Therese Jansson; Ashley Melander Sérour; Nathalie Wahlbeck; [2019]
    Nyckelord :stereotypes; semiotics; intersectional; tv-commercial; power.; stereotyper; semiotik; intersektionalitet; tv-reklam; makt;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyze stereotypes in the ICA commercials during the period of 2014 and 2018. How are the characters represented from an intersectional perspective and how are they represented from a stereotyped perspective? Has there been any changes or developments between these years?   The used methods are an image analysis and text analysis from a semiotic perspective. LÄS MER

  2. 2. ”Jaha, då föll polletten ner hos mig i alla fall, det är lite stereotyper här också” : En kvalitativ receptionsstudie av Elons reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elin Öhlund; William Nestor; [2018]
    Nyckelord :Semiotics; polysemy; regional stereotypes; reception study; TV-commercial; Småland Norrland; Semiotik; polysemi; regionala stereotyper; receptionsstudie; TV-reklam; Småland Norrland;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att lyfta fram mottagarnas tolkningar om reklamens budskap inom fältet TV-reklam, och dess inkludering av regionala stereotyper. Genom tillämpning av receptionsstudie, där både en semiotisk analys och respondentintervjuer får rum, bidrar studien till fortsatt diskussion inom mottagarstudier. LÄS MER

  3. 3. Samtalet om normer i reklam 2016 : United Colors of Sweden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Nyström; Jakob Harge; [2017]
    Nyckelord :Normer; normbrytande; stereotyper; reklam; relationsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Tiden när man kunde basunera ut reklambudskap till en väntande konsument i tv-soffan är förbi, idag behöver företag etablera relationer med sina kunder och skapa interaktioner på nya sätt. Den här studien ämnar att, med hjälp av relationsmarknadsföringens teorier, undersöka det samtal om normer och representation som kommit till Sveriges reklamklimat. LÄS MER

  4. 4. ICA-Stig har makten? : ICAs reklamfilmer ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lina Brynö; Malou Wilson; [2017]
    Nyckelord :ICA; genus; stereotyper; reklamfilm; identitet;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med vår undersökning var att studera ICAs reklamfilmer ur ett genusperspektiv. Vi har specificerat oss på om det manliga eller kvinnliga könet framkommer mer eller mindre i filmerna, om det har skett någon förändring kring genusperspektivet från år 2006 till 2016, samt om varorna som finns med i filmerna är mer eller mindre riktade till något av könen. LÄS MER

  5. 5. Idag lever Kjell med Britt-Marie : En kritisk diskursanalys av framställningen av homosexualitet i TV-reklam

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sophia Kristensson; Emma Olsson; [2016]
    Nyckelord :TV-reklam; MCDA; homosexualitet; queer; representation; heteronorm;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur homosexualitet skildras i svensk TV-reklam. Detta med anledning av mediers möjligheter till att påverka publiken samt utifrån heteronormen i samhället. LÄS MER