Sökning: "stereotypes."

Visar resultat 16 - 20 av 1735 uppsatser innehållade ordet stereotypes..

  1. 16. ADHD-diagnos: handlingsutrymme, attityder och en social konstruktion - En djupgående kvalitativ studie om skolpersonals syn på ADHD-diagnosen och kopplade stödinsatser.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Cajsa Lindroth Falk; Blendona Ukehajdaraj; [2024]
    Nyckelord :ADHD; diagnosis; discourses; school; knowledge; power; stigma; social construction; efforts; gender; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to analyze how school staff perceive children diagnosed with ADHD, along with the associated support measures and autonomy. Utilizing a qualitative approach with semi-structured interviews presented in vignette form, five individuals from three different schools in the Malmö and Lund areas were interviewed. LÄS MER

  2. 17. “That’s What She Said” : A Linguistic Analysis of Language and Gender Differences in the TV Show The Office

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Louise Åkerblom Svensson; [2024]
    Nyckelord :The Office; Gender; Language; Linguistic features; Stereotypes;

    Sammanfattning : Concepts such as “women’s language” and “men’s language” suggest differences between how men and women speak, often concerning stereotypes. However, some research within the field of linguistics presents evidence showing little or no difference. LÄS MER

  3. 18. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anton Bergman; Edith Hoge Beckman; [2024]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Swedish Fashion Design; Business Culture; Globalization; Foreign Work; Country-of-Origin; Svensk Modedesign; Affärskultur; Globalisering; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER

  4. 19. Mediernas dopningsdrama: en kvantitativ innehållsanalys av nyhetsrapporteringen om sex kända svenska dopninsfall

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tilde Hellquist; Kajsa Norén; [2024]
    Nyckelord :Doping; scandal reporting; gender; news reporting; stereotypes; Dopning; skandalrapportering; genus; nyhetsrapportering; stereotyper;

    Sammanfattning : Nyhetsmedia har en stor roll i att forma samhällets uppfattningar om händelser. Genom att studera skandalrapportering kring dopning utifrån ett genusperspektiv belyses mediernas roll i skapandet och upprätthållandet av könsstereotyper och könsnormer inom såväl skandalrapportering som nyhetsjournalistik. LÄS MER

  5. 20. Idrottslärare på filmduken : En kvalitativ karaktärsanalys och litteraturstudie ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Lomgren; Tove Welander; [2024]
    Nyckelord :Genus; Film; Idrottslärare; Kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare framställs i svenska filmer ur ett genusperspektiv samt hur framställningarna förhåller sig till internationella idrottslärarporträtteringar. Studien kommer att besvara följande frågeställningar: - Vilka egenskaper och karaktärsdrag tillskrivs manliga och kvinnliga idrottslärare i svensk film?- Vilka skillnader respektive likheter finns mellan svenska och amerikanska framställningar av idrottslärare? Teori och metod Studien har en kvalitativ ansats som tar avstamp i den fenomenologiska metoden. LÄS MER