Sökning: "sterns teori"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden sterns teori.

  1. 1. "Jag vet hur det känns" : En kvalitativ studie om förskollärares bemötande av barns känslouttryck

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Jansson; [2020]
    Nyckelord :bemötande; förhållningssätt; känslouttryck; socioemotionell förmåga;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur några förskollärare bemöter barns känslouttryck i förskolans utbildning, utifrån Sterns teori om barns självutveckling. Studien har en kvalitativ ansats, och den metod som använts är icke-deltagande observationer. LÄS MER

  2. 2. Betydelseutvecklingen hos några svenska ord för känslor, från fornsvensk tid till idag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Birger Mård; [2019]
    Nyckelord :svenska; semantik; semantisk förändring; språkhistoria; lingvistik;

    Sammanfattning : Människors ständiga språkliga aktivitet leder i många fall till att de ord vi använder sakta men säkert får nya betydelser – en process vi kallar semantisk förändring. Genom att applicera vetenskapliga teorier om semantisk förändring tillsammans med konsultering i historiska ordböcker är det möjligt att få större insikt i ords historia och de förändringar som kan ha påverkat dem. LÄS MER

  3. 3. Självkänsla : En studie om barns självkänsla i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Rosenius; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; känslor; metakontrakt; RIG; självkänsla; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa hur förskollärare definierar självkänsla och hur de beskriver självkänslans betydelse för individen. Min avsikt var också att skapa en förståelse för hur arbetet i verksamheten kan påverka barns självkänsla. LÄS MER

  4. 4. "Barn behöver ha inflytande i leken för att den ska bli fri" En studie om förskollärares förhållningssätt kring inkludering, inflytande och den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ellinor Qvist; Märtha Lundblad; [2018]
    Nyckelord :delaktighet; lek; förskola; inkludering; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares syn på barns inflytande och inkluderande arbetssätt i den fria leken. Våra teoretiska perspektiv är Vygotskijs sociokulturella teori, Sommers teori om det kompetenta barnet och Sommers förklaring på Sterns teori om RIG-systemet. LÄS MER

  5. 5. Anpassas inskolningen efter barns och vårdnadshavares behov? En studie om hur pedagoger skapar en trygg inskolningsmiljö utifrån barns och vårdnadshavares förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Almedina Buzgovic; Caroline Tornhagen; [2018]
    Nyckelord :Anknytning; barn; föräldrasamverkan; inskolning; pedagoger; trygg bas;

    Sammanfattning : Först vill vi tacka pedagogerna och förskolorna som har medverkat i vår studie. Utan er hade denna studie inte varit möjlig. Vi vill även tacka varandra för ett gott samarbete. Vi har kunnat dela erfarenheter och idéer med varandra under arbetets gång, men även stöttat och kompletterat varandra. LÄS MER