Sökning: "stil"

Visar resultat 21 - 25 av 726 uppsatser innehållade ordet stil.

  1. 21. Bedömning inom programmering i teknikundervisningen : En kvalitativ studie som beskriver hur verksamma tekniklärare arbetar med undervisning och bedömning inom programmering på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Stellan Rosman; [2023]
    Nyckelord :Assessment; programming; knowledge requirements; teachers; Bedömning; programmering; kunskapskrav; lärare;

    Sammanfattning : Programmering introducerades i teknikämnet i grundskolan höstterminen 2018. Syftet medstudien är att undersöka hur yrkesverksamma tekniklärare undervisar och bedömer elever inom programmering i teknikämnet i grundskolans årskurs 7–9. Undersökningen är utfördmed hjälp av semistrukturerade intervjuer av kvalitativ stil. LÄS MER

  2. 22. Evaluating Text Summarization Models on Resumes : Investigating the Quality of Generated Resume Summaries and their Suitability as Resume Introductions

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Amanda Krohn; [2023]
    Nyckelord :Natural language processing; Abstractive text summarization; Transformer architecture; Fine-tuning; Resumes; Språkteknologi; Abstrakt textsammanfattning; Transformer-arkitektur; Finjustering; CV;

    Sammanfattning : This thesis aims to evaluate different abstractive text summarization models and techniques for summarizing resumes. It has two main objectives: investigate the models’ performance on resume summarization and assess the suitability of the generated summaries as resume introductions. LÄS MER

  3. 23. Grafiska stilar inom spel med syfte att lära ut : En undersökning om grafiska stilar påverkar lärandeaspekten av spel med syfte att lära ut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Johansson; [2023]
    Nyckelord :Grafiskstil; Lärande; konstruktivism; Motor; Interaktivitet;

    Sammanfattning : Detta arbete har undersökt om val av grafikstil påverkar den utbildande aspekten inom spel med syfte att lära ut, som ämne valdes motorer. För att besvara frågeställningen valdes ämnet motorer. Artefakterna som skapades i samband med detta arbete bestod av två program med grundläggande interaktivitet. LÄS MER

  4. 24. LOW POLY I 3D GRAFISK MILJÖ : En studie om Low Poly acceptans och upplevelse av spelare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sara Linnér; [2023]
    Nyckelord :Low Poly; Game Graphic; Spelgrafik; 3D Design;

    Sammanfattning : Frågeställningen för denna studie; Vad är det som ger Low Poly tillräcklig attraktionskraft i spel för att spelaren ska vilja stanna kvar i miljön och utföra spelmoment och vilja spela vidare? Detta är en digitalt utförd kvantitativ studie, baserad på en spelscen skapad i Low Polygrafik, föreställande en tidlöst utformad sushibar. Teststimuli var bilder från den skapade scenen. LÄS MER

  5. 25. Språkstilar och berättarperspektiv i deckare för barn : En diakron stilstudie av tio barnböcker från 1940- till 2010-tal

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sofie Jonzon; [2023]
    Nyckelord :Stilstudie; lexikogrammatik; barnlitteratur; skriv- och talspråklighet; berättarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka utvecklingen av den språkliga stilen och berättarperspektivet i ett barnboksmaterial. Materialet består av fem textutdrag om femton meningar från varje bok och period. Böckerna är från två tidsperioder, vilka är 1942-1982 och 2002-2018. LÄS MER