Sökning: "stimulera skrivandet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden stimulera skrivandet.

  1. 1. Det meningsfulla skrivandet : Om gymnasieelever och ungdomars attityder till skrivande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amy Stengård; [2021]
    Nyckelord :skrivande; gymnasiet; ungdom; elev; attityd; meningsfullt; engagemang; autentisk; regelstyrt; lärare;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie kartlägger forskning som rör gymnasieelevers och ungdomarsupplevelse av och attityd till skrivande. Syftet är att synliggöra kopplingar mellan vadoch hur elever skriver och den inställning eleverna har till skrivande. LÄS MER

  2. 2. Universellt nödvändig? : En undersökning av högpresterande gymnasisters upplevelse av genrepedagogiken samt deras bild av ett litterärt metaspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Rebecca Lemberger; [2013]
    Nyckelord :genrepedagogik; cirkelmodell; metaspråk; litteraturförståelse; språkmedvetenhet; gymnasiet;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks högpresterande gymnasisters upplevelse av genrepedagogik och cirkel­modellen. I samband med detta studeras även elevernas litterära metaspråk, med fokus på vilken typ av begrepp de själva anser sig behärska och inte. LÄS MER

  3. 3. "Skarpt läge". En livsvärldsfenomenologisk studie om fortsatt skrivundervisning i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Haellquist; Katrine Persson; [2012-09-26]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; specialpedagogik; grundsärskola; fortsatt skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka hur speciallärare/specialpedagoger förstår och genomför sitt uppdrag att arbeta med elevernas fortsatta skrivutveckling i grundsärskolan. Studien har utgått från följande frågeställningar: Hur menar speciallärare/specialpedagoger att egna erfarenheter formar undervisningen? Vilka didaktiska val gör speciallärare/specialpedagoger för att bidra till elevers skrivutveckling? Vad anser speciallärare/specialpedagoger vara svårigheter i det pedagogiska arbetet med elevers skrivutveckling? Vad identifierar speciallärare/specialpedagoger som utvecklingsmöjligheter för fortsatt skrivundervisning i grundsärskolan? Forskningsansats och Metod Studien har en livsvärldsfenomenologisk ansats som teoretisk grund. LÄS MER

  4. 4. -L,L,L,I,I - Står det liten här? : En studie om skriftspråksutveckling i förskolan.

    M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Jonsson; Anna-Karin Sjölund; [2012]
    Nyckelord :Förskolan; skriftspråksutveckling; samspel; miljö; lära genom lek; ljusning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur barn i tillrättalagda miljöer i förskolan utvecklar intresse för och stimuleras till skriftspråksinlärning. Våra frågeställningar har varit hur ser sampelet ut mellan pedagoger-barn och barn-barn i skriftspråkliga aktiviteter? Hur används förskolans miljö för att stimulera skriftspråksutveckling? Vilka redskap använder pedagogerna vid skriftspråksutveckling? Hur kan förskolan bidra till barns tidiga skriftspråksutveckling enligt pedagogerna? För att få en välgrundad uppfattning om ämnet har vi genomfört fyra observationer på två olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Pennan som sin bästa vän eller värsta fiende : Fem elever i årskurs nio beskriver sin motivation till skrivande i svenskämnet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Emelie Johansson; [2012]
    Nyckelord :Elever; motivation; skrivande; skola; svenskämnet;

    Sammanfattning : Ett av uppdragen som svensklärare har är att stimulera elevers intresse för att skriva. Syftet med den här uppsatsen är att öka förståelsen för elevers motivation till skrivande i svenskämnet. LÄS MER