Sökning: "stimulerande lärandemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden stimulerande lärandemiljö.

  1. 1. Förskollärares förhållningssätt inom musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rochan Kochi; Luz Bernales; [2024]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; musik; musikdidaktik; musikundervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt Enligt Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ges barn möjlighet att utforska estetiska former såsom drama, rörelse och musik. Under våra verksamhetsförlagda utbildningar (VFU) perioder noterade vi barns glädje vid exponering för ljud och musik, där musiken blir en form av självuttryck och integrerat lekande och lärande. LÄS MER

  2. 2. - VISUELLT STÖD I ÄMNET SLÖJD : En kvalitativ studie om hur visuellt stöd används och skapas i slöjdsalen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Antonia Fager; Julia Henriksson; [2021]
    Nyckelord :inkluderande undervisning; lärandemiljö; arbetsprocesser; visualiseringar; gestalta och utforma;

    Sammanfattning : Slöjdande innebär att befinna sig i olika arbetsområden där man tar till sig kunskaper genom att använda flera olika sinnen medan man bearbetar och formar olika material till slöjdföremål. Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka hur olika visuella hjälpmedel kunde stödja både slöjdläraren i sina undervisningsmetoder men också eleverna i deras inlärningsprocesser av olika praktiska kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers arbete med språkutveckling hos flerspråkiga barn. : Studien baseras på pedagoger i Sydafrika som lär ut i Grade R.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jeanette Lundmark; [2018]
    Nyckelord :Pre-school; language; indoor environment; artefacts; language development; South Africa; sociocultural perspective; förskola; språk; inomhusmiljö; artefakter; språkutveckling; Sydafrika; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I den här texten beskriver jag min studie om hur fyra olika Grade R-pedagoger i Sydafrika arbetar med barns språkutveckling, vilka metoder och artefakter de använder samt varför. Under utbildningen till förskollärare har vi fått lära oss vikten av den pedagogiska verksamhetens miljö, den ska bland annat vara stimulerande och inspirera barn till att utforska och lära (Skolverket, 2016). LÄS MER

  4. 4. Arbetsmetoder i gymnasiematematiken – Hur elevers personlighet kan användas för att skapa en stimulerande lärandemiljö i det naturvetenskapliga klassrummet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Daniel Green; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : As a teacher it can be considered justified to search for novel vantage points from which to view one’s own practice, in order to gain a better understanding of how students learn. The objective of this thesis is to define and compare two distinctive approaches to handling mathematical studies. These have been termed traditional and progressive. LÄS MER

  5. 5. Socialt samspel och digital teknik i förskolans undervisning : Hur förskolebarn förhandlar om teknik i en digital resa genom rymden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Robert Stenberg; Ferdous Berg; [2018]
    Nyckelord :Digital teknik; förhandling; förskola; samspel; SCOT;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och diskutera hur digital teknik och pedagogiska aktiviteter ömsesidigt konstrueras och meningsförhandlas inom ramarna för ett teknikbaserat lek- och undervisningsprojekt i förskolan. The social construction of technology (SCOT) blev en relevant teoretisk utgångspunkt för studiens syfte. LÄS MER