Sökning: "stimulerande läsmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden stimulerande läsmiljö.

  1. 1. Gemensam och enskild läsning i årskurs 1–3 : En kvalitativ studie om elevers läslust i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Randa Al Kas Alias; Chloé Caummy; [2023]
    Nyckelord :enskild läsning; gemensam läsning; läslust; läsmiljö; läsmotivation; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om 1-3-lärares erfarenheter av att väcka och främja elevers läslust genom gemensam och enskild läsning. Därigenom skapas en bild av vilka för- och nackdelar det finns med de olika lässätten. Studien har utförts genom semistrukturerade intervjuer med 8 verksamma 1-3-lärare. LÄS MER

  2. 2. Att skapa läsmotiverade elever - En kvalitativ studie som synliggör lärares stimulerande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Ivana Babic; Åsa Eldeklint; [2022]
    Nyckelord :mellanstadiet; läslust; läsundervisning; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur ett urval lärare i årskurs 4–6 skapar en stimulerande läsmiljö och motiverar elever till läsning av skönlitteratur. Studien tog avstamp från semistrukturerade intervjuer med fem verksamma lärare i årskurs 4–6 och utgick från självbestämmandeteorin, för att undersöka vilka arbetsmetoder som används för att stimulera både den fysiska och sociala läsmiljön. LÄS MER

  3. 3. Dags att främja intresset för skönlitterär läsning! : En kvalitativ intervjustudie med lärare i årskurs 1–3 om hur de arbetar för att främja intresset för skönlitterär läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linnea Blomqvist; [2021]
    Nyckelord :Läsintresse; skönlitteratur; stöttning; stimulerande läsmiljö; lärare; grundskola.;

    Sammanfattning : Enligt resultatet av flera läsvaneundersökningar sker årligen en minskning av antalet barn och unga som läser skönlitteratur av eget intresse. Utifrån detta resultat har en fråga väckts angående hur lärare menar att de genom stöttning samt skapandet av stimulerande läsmiljöer kan främja intresset för skönlitterär läsning hos elever i årskurs 1–3. LÄS MER

  4. 4. ”Om jag kan få barn att förstå det magiska med boken… då kommer jag göra en jättestor skillnad.” : En studie om hur förskollärare resonerar om sitt arbete med utformningen av en stimulerande läsmiljö.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Svensson; Ebba Särnblad; [2020]
    Nyckelord :Reading environment; design; book; preschool teacher; stimulating; preschool; library; collaboration; Läsmiljö; utformning; boken; förskollärare; stimulerande; förskola; bibliotek; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur förskollärare resonerar om och arbetar med utformningen av den stimulerade läsmiljön i förskoleverksamheten. Undersökningen riktar sig mot förskollärare som är verksamma i förskolan och arbetar med barn mellan ett och fem år. Utifrån syftet har tre frågeställningar formulerats. LÄS MER

  5. 5. Skolans, hemmets och familjens påverkan på barns läsförståelse : En litteraturstudie om hur lärare kan arbeta för att utveckla elevers läsförståelse samt hur den påverkas av socioekonomisk status

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Viktoria Linderqvist; Johanna Nyberg; [2017]
    Nyckelord :Home Literacy Environment; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; socioekonomisk status;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att belysa hur läsförståelsen hos elever påverkas av olika undervisningsaktiviteter i skolan samt vilken betydelse en elevs socioekonomiska status har. För att kunna besvara dessa frågor har vi genom manuell och elektronisk sökning hittat och läst 15 vetenskapliga artiklar som legat till grund för vår studie. LÄS MER