Sökning: "störningar"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade ordet störningar.

  1. 1. Miljö- och klimaträttvisa: på kommuners “gröna agendor”? : Svenska kommuners strategiska arbete med att mitigera klimatförändringar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Globala studier

    Författare :Sara Johansson; Klara Lövgren; [2023]
    Nyckelord :climate change; environmental justice; climate justice; transition; just transition; climate change mitigation; mitigation strategies; municipality; klimatförändringar; miljörättvisa; klimaträttvisa; omställning; rättvis omställning; klimatmitigering; mitigeringsstrategier; kommun;

    Sammanfattning : Klimatförändringarna är en av vår tids största utmaningar och stater har samlat sig för att begränsa de bakomliggande orsakerna och dess konsekvenser. Genom avtal, agendor och deklarationer planerar stater för gröna ekonomier fria från utsläpp av växthusgaser, med målsättning att förhindra ytterligare störningar i klimatsystemet. LÄS MER

  2. 2. Riskers inverkan på små och medelstora klädföretag : En kvalitativ studie om hur varumärkesägande klädföretag påverkas och hanterar risker i internationella försörjningskedjor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Wilma Johansson; Sara Stålnacke; [2023]
    Nyckelord :supply chain management; risk; global risk; supply chain risk management; risk management; global supply chains; outsourcing; SME; fashion industry; clothing industry;

    Sammanfattning : Risker och oförutsägbara händelser är ett högst aktuellt ämne i dagens värld. Beslutsfattare och företag världen över behöver reagera och agera på olika kriser inom ekonomi, miljö, energi och transport eftersom riskerna i sin tur skapar utmaningar och störningar på internationella försörjningskedjor. LÄS MER

  3. 3. Förändring i pandemitider : En kvalitativ studie om covid-19s påverkan på svenska industriföretags arbete med riskidentifiering och begränsningsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emma Aava Olsson; Oskar Björnehall; [2023]
    Nyckelord :covid-19; riskidentifiering; begränsningsstrategier; försörjningskedja;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet utforskar hur covid-19 har förändrat sättet för industriföretag i norra Sverige att arbeta med supply chain risk management, där fokus ligger på de två processerna riskidentifiering och begränsningsstrategier. Supply chain risk management är ett växande ämne som fått allt mer uppmärksamhet hos forskare. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar, åtgärder och riskhantering i 3PL-företags och e-handelsföretags inleverans och utleverans från en ökad e-handeln : En kvalitativ studie om e-handelns påverkan på 3PL-företags och e-handelsföretags in- & utleverans av en ökad e-handel från covid-19 och användningen av riskhantering för framtida efterfrågan av e-handel

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Frida Håkansson; [2022]
    Nyckelord :Lagerhantering; Lagerhanteringsaktiviteter; Inleverans; Utleverans; Identifierade utmaningar; Ökad e-handel; Covid-19; Riskhantering;

    Sammanfattning : Bakgrund: E-handeln växer med stormsteg, inte minst under covid-19, och satte stor press och resulterade i utmaningar för 3PL-företagen. Det gjorder de tvungna till att jobba på andra sätt. LÄS MER

  5. 5. The Death of the Third-Party Cookie : A qualitative study regarding new strategies and methods for collecting consumer data to obtain effective digital marketing

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Marknadsföring

    Författare :Nora Lönberg; Ludvig Ando Mantovaara; Pontus Johansson; [2022]
    Nyckelord :Third-party cookies; First-party cookies; Digital disruption; Digital marketing strategies; Tredjepartskakor; Förstapartskakor; Digitala störningar; Digitala marknadsföringsstrategier;

    Sammanfattning : Abstract  The digital marketing industry currently undergoes a change regarding strategies and methods for effective marketing due to the fact that Google in 2023 will remove their support for third-party cookies on their search engine. Today's version of digital marketing has been and is still somewhat reliant on the use of third-party cookies to identify user patterns to create personalized advertising content through for example retargeted ads. LÄS MER