Sökning: "stockholm turism"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden stockholm turism.

  1. 1. Social conflicts over public space : a case study of Hornsbergs strand, Stockholm

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Hugo Karlsson Million; [2023]
    Nyckelord :spatial conflicts; public space; spatial justice; youth; territory; boundaries; polarization; segregation.;

    Sammanfattning : This study of Hornsbergs strand, Stockholm, aimed to explore the dynamics of social conflicts in public spaces following three research questions: (1) what are the driving factors in the spatial conflicts between inhabitants and visitors of Hornsbergs strand, (2) how do spatial conflicts in Hornsbergs strand reflect broader societal issues of polarization and segregation in Stockholm, and (3) what can be done on behalf of urban planners to avoid and manage similar conflicts in the future? Departing from literature related to spatial conflicts, tourism conflicts, and exclusionary practices in public spaces, I conducted observational studies, indepth interviews, and a document analysis of planning material. The study shows that differences between users and uses of public spaces in Hornsbergs strand are central in constructing spatial territories and was where most spatial conflicts originated. LÄS MER

  2. 2. Ekodistrikt : En litteraturstudie om en presenterad åtgärd från EU för ekologisk produktion

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Maja Larsson; Axel Nordström; [2023]
    Nyckelord :Biodistrict; organic farming; sustainable development; Södermanland; local food production; Ekodistrikt; ekologiskt jordbruk; hållbar utveckling; Södermanland; lokal matproduktion;

    Sammanfattning : Dagens matproduktion har fått ökad uppmärksamhet kring hur den kan anpassas för att försörja en växande befolkning, utan att negativt påverka klimatet. Att ställa om till ekologiskt är en presenterad lösning och politiker på nationell och europeisk nivå har satt tydliga mål och åtgärder gällande ekologiskt jordbruk, dels om andelen ekologiskt jordbruk, dels om hur det ska uppnås. LÄS MER

  3. 3. Vilka marknadsföringsstrategier är lämpliga för evenemang inom maratonlopp för att locka besökare? : En jämförande studie där en litteraturstudie framställs och jämförs med hur Stockholm Marathons aktörer arbetar med marknadsföringsstrategier för att locka besökare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Elvira Jerkovic; Petronella Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Stockholm Marathon; marathon; event; marketing strategies; visitors; tourism; sport tourism; Stockholm Marathon; maratonlopp; evenemang; event; marknadsföringsstrategier; besökare; turism; sportturism;

    Sammanfattning : Marknadsföringsstrategier är ett redskap som kan användas i flera syften av flera olika aktörer, bland annat företag, föreningar och andra verksamheter. I denna studie undersöks evenemanget Stockholm Marathon och vilka marknadsföringsstrategier deras aktörer använder i syfte att attrahera besökare till deras event för att därefter kunna sammanställa vilka marknadsföringsstrategier som är lämpliga för evenemang inom maratonlopp. LÄS MER

  4. 4. Djurgården : En studie om social hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Tone Berglund; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This paper describes socially sustainable tourism development and investigates how it applies to the tourist destination Djurgården. The author wanted to investigate how the definition of social sustainability has developed over time and how attractions located on Djurgården define and work to improve it. LÄS MER

  5. 5. Myten om Åre : En semiotisk multimodal textanalys av platsvarumärket Åre

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emilia Finné; Jenny Kästel; [2022]
    Nyckelord :gentrification; tourism; place brand; social class; Åre; gentrifiering; turism; platsvarumärke; klass; Åre;

    Sammanfattning : I egenskap av att vara en av Sveriges största turistorter lockar Åre cirka en miljon besökare per år. För många handlar orten om skidåkning och turismen bidrar med många jobbmöjligheter till den jämtländska byn som ofta beskrivs som lilla Stockholm. LÄS MER