Sökning: "stockholms universitet institutionen för utbildningsvetenskap"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden stockholms universitet institutionen för utbildningsvetenskap.
1. Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar : En enkätundersökning om studie- och yrkesvägledaren som en stödjande specialistfunktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Grundskolans styrdokument argumenterar för kontinuerlig vägledning med ett ansvar på hela skolan. Att detta inte fungerar i praktiken är sedan länge konstaterat, och gapet mellan teori och praktik är ett faktum - ett gap vi ville undersöka närmare. LÄS MER
2. Skapande som språk : En studie i hur skapande undervisning används i en klass med nyanlända elever
M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner; Stockholms universitetSammanfattning : .... LÄS MER
3. “Nu kör vi!” : En kvalitativ studie kring fördelar och nackdelar med en traditionell dansundervisning
M1-uppsats, Stockholms universitet; Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditionerSammanfattning : There is respect for the history of dance and my aim is to find out how the history affects the dancing youth today. The design of the dance lesson is often of a traditional stereotypical manner, both didactic and methodic, and it rarely appears to be questioned. LÄS MER
4. läsförståelse och läsförståelseundervisning i flerspråkiga miljöer : En fallstudie av hur fyra lärare i årskurs 2 och 3, i två flerspråkiga skolor arbetar för att främja och utveckla elevers läsförståelse.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet; Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutvecklingSammanfattning : .... LÄS MER
5. Bedömning av praktiska moment i idrott och hälsa? : En kvalitativ studie om bedömning i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditionerSammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att undersöka hur fem stycken olika betygssättande lärare bedömer de praktiska momenten i skolämnet idrott och hälsa hos elever i åttonde och nionde klass. Dessutom vill jag undersöka hur de betraktar sin bedömningsmetodik. LÄS MER