Sökning: "stora barngrupper nackdelar"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden stora barngrupper nackdelar.

  1. 1. En kvalitativ studie om förskolepedagogernas uppfattningarom gruppstorlek relaterat till språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Sofie Pettersson; [2013]
    Nyckelord :samspel; språk; lek; samtal; gruppstorlek;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogernas uppfattningar om gruppstorlek relaterat till språkutvecklande arbetssätt. Mina frågeställningar var: Hur anser pedagogerna att en stor respektive liten barngrupp påverkar barnens språkutveckling? Hur beskriver de intervjuade pedagogerna att de arbetar med barnens språkutveckling i en stor grupp respektive i en liten grupp? Finns det likheter och skillnader i arbetssätt? Vilka eventuella för- och nackdelar anser pedagogerna att det finns med små respektive stora barngrupper? I studien har jag använt mig av kvalitativ metod där jag intervjuat sex pedagoger inom förskola som samtliga hade erfarenhet av att jobba i både liten och stor barngrupp. LÄS MER

  2. 2. Det krävs väldigt mycket av pedagogerna som jobbar i verksamheten. : En studie om växande barngrupper ur ett lärandeperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Marie Andersson; [2011]
    Nyckelord :stora barngrupper; struktur; flexibilitet; otillräcklighetskänsla; lärande i socialt samspel;

    Sammanfattning : Stora barngrupper och hur det påverkar barns stress ochlärande är en fråga som flitigt debatteras i media, men än så länge har inte politikerna gjort något för att grupperna ska blir mindre. Därför valdes ämnet i den här studien. LÄS MER

  3. 3. Utomhusmiljön som lärmiljö – En enkätundersökning i skolans tidigare år

    C-uppsats,

    Författare :Josefin Jacobsson; Helena Jönsson; [2011]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utomhusmiljö; lärmiljö; frilufts;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att ta reda på om det fanns några faktorer som påverkar varför en del pedagogeranvänder sig av utomhusmiljön som lärmiljö, och vilka dessa i så fall kunde vara. För att lyckas besvara vårtsyfte valde vi att utgå från tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Naturen som pedagogisk resurs : Fritidspedagogers syn på utemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Agnes Holm; [2010]
    Nyckelord :Nature; Outdoor environment; Outdoor education; Recreational Leaders; Fritidspedagoger; Natur; Utemiljö; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : The purpose with my project is to evaluate how Recreational Leaders use the outdoor environment, how much they use it and why. My method was to assemble the surveys which were answered nationally by Recreational Leaders. During my project I have investigated Recreational Leaders view on the outdoor environment by reviewing a survey. LÄS MER

  5. 5. Integrera skapande verksamhet med svenska! ­ En kvalitativ studie i förskola och skola.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisa Östergaard; Emma Friman; [2008]
    Nyckelord :Skapande verksamhet; svenska; fantasi; integrering;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att ta reda på och uppmärksamma hur förskolor och skolor jobbar med skapandeverksamhet integrerat med svenska. För att ta reda på detta har vi genomfört fyra kvalitativa intervjuer och tagitdel av litteratur och tidigare forskning kring ämnet. LÄS MER