Sökning: "storboksmetoden"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet storboksmetoden.

  1. 1. LTG och Storbok

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Suzana Trpkovska; Nathalie Qvarnström; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ett av våra syften med arbetet har varit att införskaffa oss en djupare förståelse för LTG och Storboksmetoden.Vi anser att förståelsen behövs för att kunna skapa möjligheter inom läs- och skrivinlärning för våra kommandeelever i framtiden. LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivinlärning eller omvänt En jämförelse mellan Tragetonmetoden och mer etablerade metoder

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lisette Fernström; Maria Heikenberg; [2009]
    Nyckelord :Läsinlärning; skrivinlärning; Trageton; analytisk ;

    Sammanfattning : SammanfattningEtt arbete om läs- och skrivinlärning vilket är ett betydelsefullt och centralt ämne i skolan. Som lärare skall godakunskaper inom svenskämnet besittas eftersom ämnet lägger grunden för det dagliga arbetet i skolan då deinvolveras i många olika ämnen i skolverksamheten. LÄS MER

  3. 3. LÄS- OCH SKRIVLÄRANDE FÖR ELEVER MED ANNAT MODERSMÅL ÄN SVENSKA - Intervjuer och observation om hur lärarna arbetar med flerspråkiga elevers läs- och skrivlärande.

    C-uppsats,

    Författare :Medina Arredina; Karin Alm; [2009]
    Nyckelord :Tv;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet: Syftet med studien har varit att belysa vilka metoder som fungerar bäst för två ellerflerspråkiga barn som lär sig läsa och skriva.Huvudfrågor: Använder pedagogerna medvetna metodval vid läs- och skrivundervisning?Vilka metoder är mest förekommande i dessa val? Hur motiverar lärarna sina val av metoder?Teorin: Metoderna som vi beskrivit i arbetet är uppdelade efter två olika utgångspunkter i läs-och skrivutveckling: analytiskt perspektiv och syntetiska perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Stora Böcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Josefin Sjöström; Lisa Wahlberg; [2008]
    Nyckelord :avkodningsinriktning; gemensam läsning; helspråksinriktning; kiwi; läsinlärning; Nya Zeeland; skolsystem; storboksmetoden; vägledd läsning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka vilka förutsättningar som finns att arbeta med storboksmetoden och relatera dessa till hur storboken används på Nya Zeeland. Undersökningen är av kvalitativ karaktär och bygger på en kvalitativ enkätundersökning, intervjuer med fyra lärare samt en intervju med en förlagsredaktör på Bonnier Utbildning. LÄS MER

  5. 5. Konsten att ta på sig olika glasögon Individanpassad undervisning inom läs- och skrivinlärning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Julia Forsstrand; Anna-Karin Ståhl; [2007]
    Nyckelord :Läsning; skrivning; kommunikation; individanpassni;

    Sammanfattning : BakgrundUnder vår utbildning har vi båda läst svenska 0 poäng mot de tidigare åldrarna som specialisering. Då väcktesvår nyfikenhet för att få en djupare inblick kring forskares syn på läs- och skrivinlärning. LÄS MER