Sökning: "storleksguider"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet storleksguider.

  1. 1. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  2. 2. Returproblematiken inom e-handel i tre svenska fast fashion företag En kvalitativ studie med fokus på returpolicys och proaktivt strategiskt arbete i syfte att minska returgraden och i förlängningen klimatavtrycket.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victoria Göransson; Amanda Hedegård; Julia Ohlin; [2022-07-01]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med syftet att identifiera kritiska faktorer som bidrar till e-handelsföretags returandelar och dess klimatavtryck, så behandlar rapporten returhantering vilket är ett begrepp som inkluderar avoidance, gatekeeping och returpolicys. I studien har det gjorts ett genomgående grundantagande att klimatpåverkan är en indirekt effekt av returgraden, som korrelerar negativt med en ökad returandel. LÄS MER

  3. 3. Kommer den passa? : En triangulär studie om hur svenska konsumenters digitala konsumentupplevelse påverkas av storleksguider och miljöpåverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Fredrik Lavesson; Dond Mahmoud; [2022]
    Nyckelord :Digitalization; E-commerce; Size Guides; Digital Consumer Experience; Environmental Impact; Sweden; Swedish Consumers; Fashion; Digitalisering; E-handel; Storleksguider; Digital Konsumentupplevelse; Miljöpåverkan; Sverige; Svenska Konsumenter; Mode;

    Sammanfattning : Med digitaliseringens framfart har detaljhandel inom mode-industrin till stor del gått från fysiska butiker till e-butiker eller flerkanalig försäljning. Detta har skapat ett problem där konsumenter som handlar kläder online stöter på en osäkerhet när det kommer till storlekar. LÄS MER

  4. 4. Att minska e-handelns returgrad : Hur medietekniska lösningar kan minska andelen returer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Tove Rosberg; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; fashion industry; return; product information; customer review; size guide; virtual fitting room; E-handel; modebranschen; returer; produktinformation; recensioner; storleksguider; virtuella provrum.;

    Sammanfattning : Eftersom e-handeln ökar och returgraden likaså har returer blivit ett av e-handelns största miljöproblem, särskilt inom modebranschen. Detta arbete syftar därför till att undersöka vad som påverkar den höga returgraden samt hur olika medietekniska lösningar såsom produkt-information, kundrecensioner, storleksguider och virtuella provrum kan minska returgraden. LÄS MER

  5. 5. Produktinformationens inverkan på returer inom e-handel : Fallstudie på tre företag inom modebranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Christian Barath; Nasrollah Amini; [2019]
    Nyckelord :E-handel; Returer; Produktinformation; Storleksguide; Hållbarhetsarbete;

    Sammanfattning : Med e-handelns snabba expansion har även returerna ökat, returvolymen inom e-handel kan vara så hög som 50% (Dissanayake och Singh, 2007). Returer kostar inte bara pengar utan påverkar även miljön i form av bl.a. ökade transporter. LÄS MER