Sökning: "story grammar"
Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden story grammar.
11. English as a Second Language for Kenyan Children in Primary School : A Trial of the Spoken Language Assessment Profile – Revised Edition
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakultetenSammanfattning : Sub-Saharan Africa is a multilingual environment and there is a lack of materials available for speech and language assessment in this area (Hartley & Krämer, 2013). The norms for assessment material cannot be used for both monolinguals and bilinguals, since bilinguals may have different levels of knowledge in their languages (Kohnert, 2010). LÄS MER
12. Tvåspråkiga barn berättar på ryska och svenska : En explorativ studie om narrativ förmåga hos 6- till 7 åringar
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : I dagens mångkulturella samhälle är det många barn som talar två eller flera språk. Det är viktigt att kunna bemöta flerspråkiga barn och ge dem rätt språkligt stöd vid behov. LÄS MER
13. Barns berättande och återberättande : En jämförande studie mellan enspråkiga och flerspråkiga barn i Sverige
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : I dagens globaliserade samhälle blir det allt vanligare att barn växer upp med fler än ett språk i sin omgivning. Det kräver en ökad kunskap om flerspråkighet och vad som särskiljer flerspråkiga barn från enspråkiga barn. LÄS MER
14. Narrativ förmåga på franska och svenska : En komparativ studie om enspråkiga och simultant flerspråkiga barn
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Idag växer var femte barn i Sverige upp med fler än ett språk i sin vardag. Flerspråkiga barn följer samma steg i sin språkutveckling som barn som växer upp med endast ett språk. LÄS MER
15. Femåringar berättar på svenska och engelska : Referensdata och jämförelse med 6- och 7-åringar
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : År 2009 startades det europeiska forskningsprojektet COST Action IS0804 med syfte att få mer kunskap om flerspråkiga barns språkutveckling och utveckla bedömningsmaterial anpassade för flerspråkiga barn. Inom COST Action fokuserar arbetsgruppen Narrative and discourse på berättelser (narrativer) som ett sätt att bedöma språk hos barn. LÄS MER