Sökning: "storyline metoden"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden storyline metoden.

  1. 1. Estetik och dess betydelse i Storyline för hållbar utveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Felicia Ramsén; [2021-09-23]
    Nyckelord :estetik; estetiska erfarenheter; estetiska processer; skapande; Storyline; hållbarhet;

    Sammanfattning : Storyline är en undervisningsform som utgår ifrån elevernas tankar och skapande. Denna studie syftar till att utveckla kunskap om vilken betydelse som estetik har för Storyline, samt hur estetiska processer kan vara främjande för elevers förståelse i undervisning genom en Storyline riktad mot hållbarhet. LÄS MER

  2. 2. När Alfons Åberg knackar på i klassrummet - Undervisning utifrån skönlitterära böcker i meningsfulla sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Sörensen; [2016]
    Nyckelord :fantasi; kreativitet; lekfullt lärande; meningsskapande; motivation; nyfikenhet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om barns tankar kring undervisning som jag bedrivit tillsammans med elever i årskurs 1 under en av mina VFU-perioder. Syftet med studien är att undersöka och beskriva elevernas uttalade upplevelser kring de undervisningssituationer som utgick från Gunilla Bergströms berättelser som handlar om Alfons Åberg. LÄS MER

  3. 3. Aliens, vimplar och äppelpaj – Hur fyra lärare undervisar ämnesintegrerat med hjälp av storyline-metoden

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Catrin Herrlund; Sofia Belcaid; [2014]
    Nyckelord :Storyline; ämnesintegrering; interdisciplinary lea;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Studien syftar till att undersöka hur ämnesintegrering kan gå till med hjälp av storyline-metoden i Sverige ochSkottland. Det kan innebära ett problem att det saknas riktlinjer från Skolverket om ämnesintegrering och lärarekan ha liten erfarenhet om ämnesintegrerande undervisning och metoder. LÄS MER

  4. 4. CSI:Math : Ett undervisningsförsök med Storyline i matematik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Johan Cheander; [2011]
    Nyckelord :Storyline; Matematikdidaktik; Gymnasieskola; Matematik; CSI;

    Sammanfattning : Storyline är en undervisningsmetod som ursprungligen kommer från Skottland. Metoden används i hela världen, men har blivit väldigt populär främst i de nordiska länderna, Danmark och Norge, men också i Sverige. Storyline är ämnesövergripande och används oftast i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Storyline – en granskning i förhållande till Lpo 94 och Lpfö 98

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nui Ahlgren; Johanna Edeslätt; [2010]
    Nyckelord :Lärares förhållningssätt; Läroplaner; Storyline; Tematiskt; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Denna undersökning har som syfte att granska den tematiskt ämnesövergripande undervisningsmetoden Storyline i förhållande till läroplanerna Lpo94 och Lpfö98. Genomlitteraturstudier och kvalitativa intervjuer har frågställningen kunnat besvaras. LÄS MER