Sökning: "storytelling förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden storytelling förskola.
1. "Vad tror du kommer hända?" : Hur textlösa böcker används för att stötta barns berättande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare och barnskötare använder textlösa böcker samt hur dessa böcker kan användas för att stötta barns förmågor att berätta. Studien baseras på fem videoinspelade observationer där en textlös bok används av en förskollärare eller barnskötare tillsammans med två barn. LÄS MER
2. Bilderböcker som pedagogiskt verktyg för att förklara kemisk energi : En innehållsanalys av hur kemisk energi beskrivs i bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how picture books can be used in understanding of chemical processes through teaching practices in pre-schools. More specifically, the study aims to contribute with knowledge about how chemical energy is described and related to in picture books intended for children between 3 and 5 years old. LÄS MER
3. Hur främjar förskollärare barns läs- och skrivkunskaper? : En kvantitativ undersökning om förskollärares metoder och arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Based on previous research my purpose with this study was to make visible how preschool teachers work to promote children´s early reading and writing skills. To highlight how they work and what methods they use, and how they support the children in their literacy development. LÄS MER
4. Att göra genus i sagor : En analys av genus och maktförhållanden i utvalda barnsagor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Den här studien syftar till att analysera hur genus görs i sagor som blir lästa i förskolan. I min studie analyserar jag folksagor och konstsagor från 1800-talet samt moderna sagor. Metoden jag använder är kvalitativ litteraturanalys med ett poststrukturalistiskt perspektiv på genus. LÄS MER
5. Kemi och berättelse i förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagoger använder berättelsen om Berta i kemiundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : The purpose of the study is to shed light on how educators in preschool use the story Berta to teach chemistry to children in preschool. The study consists of two sub-studies, partly an interview study and partly a text analysis. LÄS MER