Sökning: "storytelling semiotik"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden storytelling semiotik.

  1. 1. Potentials and limitations of pantomime storytelling: An experimental study with intersemiotic translation.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kognitiv semiotik; Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap

    Författare :Barbora Dadlíková; [2023]
    Nyckelord :Languages and Literatures;

    Sammanfattning : When in need to tell stories we often find ourselves using not only our words but also accompanying gestures, as well as pictures. However, what if we were to use only gestures to narrate? Would the stories we tell be clear enough to understand? The thesis investigates the potentials and limitations of pantomime, which consists mostly of gesture, for storytelling. LÄS MER

  2. 2. Den blå stolen : En studie om Barncancerfondens reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ulrika Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Emotional marketing; The Childhood Cancer Foundation; TV commercial; semiotics; rhetoric; storytelling; Emotionell marknadsföring; Barncancerfonden; TV-reklam; semiotik; retorik; storytelling.;

    Sammanfattning : Välgörenhetsorganisationer använder sig av emotionell marknadsföring, via bland annat storytelling i reklamfilmer, med avsikten att väcka känslor och erhålla monetära gåvor från mottagarna. En av dessa organisationerna är Barncancerfonden som år 2013 ändrade sitt kommunikationskoncept i takt med att forskningen inom barncancer gick framåt. LÄS MER

  3. 3. Storytelling som marknadsföringsverktyg för att stärka varumärkesvärde ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Elsa Sörensen; Amanda Valkonen; [2021]
    Nyckelord :Storytelling; marknadsföring; Fjällräven; varumärkesvärde; innehållsanalys; retorik; semiotik;

    Sammanfattning : Idag blir det svårare och svårare för företag att sticka ut med sina budskap på en allt mer mättad marknad. Behovet av att särskilja sig från konkurrenter blir allt större och aspekter som pris och kvalitet räcker inte längre till. LÄS MER

  4. 4. Känner du fjärilar i hagen? : Hur visuella rumsliga element kan signalera ett berättande kring ämnet biologisk mångfald situerat i en botanisk trädgård.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Malin Källström; [2021]
    Nyckelord :spatsial design; communication design; storytelling; spatsial narrative; semioticts; human centered design; biodiversity; agenda 2030; botanical garden; informationsdesign; storytellning; rumslig gestaltning; berättarteknik; semiotik; didaktisk design; kommunikation; utställning; inkluderande design; human centred design;

    Sammanfattning : Goal number 15 in United Nations Sustainable Development goals, is to halt the degradation of the ecosystems and increase the biodiversity (United Nations, 2015). This work explores the possibility of communicating the subject of biodiversity situated in a botanical garden. LÄS MER

  5. 5. Vi ska visa dig vad du känner - En kvalitativ studie om emotionell marknadsföring och reklamfilmers påverkan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Katarina Rosén; Therese Söder; [2020]
    Nyckelord :Emotional marketing; TV commercial; content analysis; semiotics; storytelling; rhetoric; music; Google; Nike; Ikea; Ica; Emotionell marknadsföring; reklamfilm; innehållsanalys; semiotik; storytelling; retorik; musik; Google; Nike; Ikea; Ica;

    Sammanfattning : Reklamfilmer berör konsumenter på olika sätt. De kan informera, irritera och rörakonsumenten till tårar. Denna studie undersöker hur fyra emotionella reklamfilmer frånGoogle, Nike, Ikea och Ica påverkar konsumenter. LÄS MER