Sökning: "strävandemål i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden strävandemål i förskolan.

  1. 1. En förskola för alla En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av inkludering och inkluderande arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lindh; Emma Mossberg; Felicia Fogelström; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; uppfattningar; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad förskollärare har för uppfattningar av inkludering och ett inkluderande arbetssätt. Förskolan är en plats för alla barn oavsett förutsättningar och alla barn har rätt till en likvärdig utbildning. Utbildningen ska präglas av alla barnens lika rätt till inflytande och delaktighet. LÄS MER

  2. 2. Begreppet kvalitet i förskola

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Larsson; Jessica Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Engeström; Förskola; Kvalitet; Kvalitetsmaterial; Verksamhetsmodell; Verksamhetsteori;

    Sammanfattning : Vårt problem i detta arbete är att det i läroplanen för förskolan saknas en tydlig definition av vad begreppet kvalitet innebär. Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger ser på kvalitet samt hur de arbetar kring kvalitet för att uppnå de strävandemål som finns i läroplanen för förskolan. LÄS MER

  3. 3. Estetiska uttrycksformer i förskolan - strategier för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Nina Barkhamn Tarasz; [2015]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; förskola; pedagogisk dokumentation; rollspel; språkutveckling; sång; rim och ramsor; teater;

    Sammanfattning : Barkhamn Nina (2015). Estetiska uttrycksformer i förskolan – strategier för barns språkutveckling. Förskollärarutbildningen, Malmö högskola. LÄS MER

  4. 4. Små barns kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Bong; [2011]
    Nyckelord :Ettåringar; Förskola; Kommunikation; Småbarn; Lek; Inflytande;

    Sammanfattning : Med denna uppsats undersöker jag hur barn i ett års ålder kommunicerar med varandra och hur de kommunicerar med pedagoger på en förskola. Frågor jag utgått ifrån är hur de verksamma pedagogerna uppfattar barnens kommunikation. Hur gör barn när de vill säga något och det verbala språket inte ännu är fullt utvecklat. LÄS MER

  5. 5. Rörelse i förskolan : En studie om pedagogers förhållningssätt, syfte och arbete med den planerade samt oplanerade rörelsen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Nilsson; Sophie Nilsson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Genom rörelse utvecklas vi som personer, vi utvecklas motoriskt, vi får en känsla av välbefinnande och vi har lättare för att koncentrera oss. Syftet med studien är att undersöka hur pedagogerna förhåller sig till den planerade samt till den spontana rörelsen i förskolan och hur de arbetar för att uppfylla läroplanens strävandemål om rörelse. LÄS MER