Sökning: "strävansmål läroplanen"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden strävansmål läroplanen.

  1. 1. Att främja barns språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie med exempel från förskollärare inom Waldorf, Reggio Emilia och Montessori

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecka Wendel; Eva Malm; [2024]
    Nyckelord :Reggio Emilia; Montessori; Waldorf; språkutveckling; språkfrämjande; språk; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare inom Montessori, Reggio Emilia och Waldorf beskriver sitt arbete med att uppfylla läroplanens mål gällande att främja barns språkutveckling. Läroplanen för förskolan fastställer strävansmål som innebär att förskolan ska främja barns språkutveckling, men den ger inte konkreta riktlinjer för hur detta arbete ska genomföras. LÄS MER

  2. 2. Transformering och realisering av Läroplan för förskolan 2018 : En kvalitativ studie om förskollärares anpassning av läroplanen i arbetet med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sumbila Radmilovic; Louise Laurell; [2022]
    Nyckelord :förskollärare; Läroplanen för förskolan 2018; läroplansteori; undervisning; yngsta förskolebarn.;

    Sammanfattning : Transformering och realisering av Läroplan för förskolan 2018, syftar till att återge en trovärdig bild över hur förskollärare tolkar och tillämpar läroplanen i förskolan för de yngsta barnen. I föreliggande studie lyfter vi omständigheter som begränsar och möjliggör förskollärarens undervisningsuppdrag. LÄS MER

  3. 3. ’’De kan väl annars vara att de vill bestämma, men det är ju inte samma sak som att ha inflytande’’ : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på arbetet med inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sophia Börjesson; Elin Englund; [2021]
    Nyckelord :Inflytande; förskola; makt och delaktighet.;

    Sammanfattning : I denna studie vill vi synliggöra förskollärares syn på arbetet med barns inflytande i förskolan och hur de resonerar kring begreppet inflytande. I den nya läroplanen, Lpfö 18, betonas det vara ett mål att säkerställa barns inflytande i förskolan – till skillnad från tidigare läroplaner där arbetet med inflytande har varit ett strävansmål. LÄS MER

  4. 4. ”Vadå lagom?” : En kvalitativ studie utifrån förskollärares röster

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Lovisa Wihlborg; Alexandra Schäfer; [2021]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; förskollärare; lärande; samspel.;

    Sammanfattning : Vårt intresse för barngruppens storlek grundar sig i tidigare erfarenheter vi fått med oss från våra verksamhetsförlagda utbildningar (VFU) och tidigare arbete, där våra tankar väcktes kring barngruppens storlek och om detta påverkar barnens samspel och lärande. Studiens syfte är att belysa barngruppens storlek och undersöka dess betydelse utifrån förskollärares röster av att arbeta mot läroplandens strävansmål, i relation till barns samspel och lärande. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers reflektioner om barnlitteratur som verktyg för språkstimulering : En jämförelsestudie mellan en svensk enspråkig förskola och tvåspråkiga förskolor med finsk profil

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Essi Savolainen; Anna Törmä; [2020]
    Nyckelord :barnlitteratur; tvåspråkighet; finska och svenska; läsmiljöer; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare respektive barnskötare reflekterar över sitt arbete med barnlitteratur för att stimulera barnens språkutveckling. Vi vill även förstå pedagogers förhållningssätt till barnlitteratur, deras förståelse gällande verksamhetens uppdrag samt deras synsätt på läsmiljöns betydelse. LÄS MER