Sökning: "stråkundervisning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet stråkundervisning.

  1. 1. Harmoni eller dysfori i en praktisk teori : En socialsemiotisk studie av stråklärares arbetssätt i musikteoretiska moment i stråkundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Ebba Erikzén Hermond; [2023]
    Nyckelord :music theory; string teacher; social semiotics; multimodality; meaning offer; music school; musikteori; stråklärare; socialsemiotik; multimodal; meningserbjudande; kulturskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur stråklärare designar användningen av musikteoretiska moment i enskild stråkundervisning. För att undersöka detta har ett antal lektioner med lärare i stråk videoinspelats som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Spela utan smärta : En kvalitativ studie om hur stråkinstrumentundervisning kan bedrivas på ergonomisk grund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Emma Karp; [2011]
    Nyckelord :ergonomics; string pedagogy; playing technique; Alexander Technique; qualitative method; ergonomi; stråkinstrumentundervisning; spelteknik; alexanderteknik; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att utveckla en förståelse för hur stråkinstrumentundervisning kan bedrivas då syftet är att lära ut en ergonomisk riktig spelteknik som förebygger hälsoproblem. Fokus i studien har varit på nybörjarundervisning samt HUR elever spelar. Studien har genomförts med hjälp av kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 3. Planeringens dilemma : hur förbereder sig stråklärare?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Kainz; [2011]
    Nyckelord :musiklärare; stråklärare; instrumentalpedagogik; stråkundervisning; lektionsplanering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka stråklärares erfarenheter av den egna lektionsplaneringen. Detta område utgör en viktig del av den pedagogiska processen och jag kände att jag under min utbildning på Kungl. Musikhögskolan saknade den biten. LÄS MER