Sökning: "stratégies de lecture"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden stratégies de lecture.

  1. 1. Att hitta min inre Nimrud - mitt liv som ADHD-musiker

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ghazwan Numan; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: ADHD; violast; musiker; Irak; Baghdad; Malmö; lecture recital; Performing Arts;

    Sammanfattning : Det här är ett masterarbete kring relationen mellan ADHD och musik, inte inom medicin. Med arbetet vill jag lyfta upp fördelar, hyperförmågor och den stora kreativa potential som ADHD ger mig som musiker. Jag fick ADHD-diagnosen först efter flera års studier på Musikhögskolan, och hade innan dess levt 30 år med bara nackdelar med ADHD. LÄS MER

  2. 2. Vad kännetecknar en god övning i kursen envariabelanalys (SF1625) : En studie om förstaårsstudenters svårigheter och god vuxenutbildning i matematik som underlag till en kurs för nyblivna övningsassistenter i envariabelanalys på KTH

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Simon Fry Eggers; Edvin Keller; [2020]
    Nyckelord :övning; övningsassistent; envariabelanlys; Kungliga Tekniska Högskolan; KTH;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utveckla och förbättra undervisningskvalitet på matematikundervisningen på KTH genom att utveckla en kurs i pedagogik för nya övningsassistenter. Denna kurs kommer göras utifrån en förstudie på KTH. LÄS MER

  3. 3. DEVINER, RÉSUMER OU PRÉDIRE? Une étude sur les stratégies de lecture et leur rapport avec une épreuve de compréhension écrite en français chez un groupe de collégiens suédois

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Mia Broman Roux; [2018-06-18]
    Nyckelord :franska; stratégies de lecture; lecture; compréhension écrite; français; langues étrangères; FLE;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att visa ett exempel på förhållandet mellan läsförståelse av en fransk text och de lässtrategier som en grupp åttondeklassare använder. Våra forskningsfrågor är: vilka strategier använder eleverna när de läser på franska? och vilka samband finns det mellan lässtrategier och läsförståelse? Den teoretiska ramen består av litteratur om olika lässtrategier, skillnader mellan starka och svaga läsare samt läsförståelse på ett främmande språk. LÄS MER

  4. 4. Local search hybridization of a genetic algorithm for solving the University Course Timetabling Problem

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mikael Forsberg; [2018]
    Nyckelord :Timetabling; University Course Timetabling Problem; Metaheuristics; Hybridization; Genetic Algorithm; Tabu Search; Schemaläggning; University Course Timetabling Problem; Metaheuristik; Hybridisering; Genetisk Algoritm; Tabusökning;

    Sammanfattning : The University Course Timetabling Problem (UCTP) is the problem of assigning locations (lecture halls, computer rooms) and time slots (time and date) to a set of events (lectures, labs) while satisfying a number of constraints such as avoiding double-bookings. Many variants of problem formulations exist, and most realistic variants are thought to be NP-hard. LÄS MER

  5. 5. La lecture des ouvrages littéraires dans l'enseignement du FLE selon l'approche actionnelle

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Susanna Strandelid; [2017]
    Nyckelord :FLE Français langue étrangère; perspective actionnelle; approche actionnelle; approche communicative; tâche; action; enseignement de la lecture des ouvrages littéraires;

    Sammanfattning : Cette étude traite l’enseignement de la lecture des ouvrages littéraires selon l’approche actionnelle. Quelle est la place accordée à la lecture des ouvrages littéraires dans l’enseignement du FLE (ou langue seconde ; nous employons les deux termes pour parler de l’enseignement d’une langue étrangère) comme elle est montrée par les énonciations de quatre professeurs et selon l’approche actionnelle ? Notre objectif étant d’élucider le rôle de la lecture des ouvrages littéraires dans l’enseignement du FLE selon l’approche actionnelle, nous avons travaillé selon l’hypothèse que le rôle de l’enseignement de la lecture des ouvrages littéraires est flou dans l’enseignement du FLE. LÄS MER