Sökning: "strategi i en kris"

Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade orden strategi i en kris.

  1. 6. Krishantering inom familjeföretag : En kvalitativ studie om hur små familjeägda restauranger hanterat covid-19 krisen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Vian Ishak; Fatma Zerom; [2023]
    Nyckelord :Crisis management; small business; family business; restaurant industry; covid-19; strategy; culture; management; entrepreneurial ecosystem; replacement planning; Krishantering; småföretag; familjeföretag; restaurangbranschen; covid-19; strategi; kultur; management; entreprenöriella ekosystem; ersättningsplanering;

    Sammanfattning : Background: A crisis can be defined as a circumstance or event that threatens a company's performance and indicates the need to take action within the company to prevent potential losses. Companies and industries are affected by crises in different ways, and the nature of the crisis can also affect performance. LÄS MER

  2. 7. Strategier i svenska byggföretag vid konjunkturnedgång : En kvalitativ studie om hur byggföretag påverkas samt planerar och agerar strategiskt på en svikande marknad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Erika Front; Therese Johansson; [2023]
    Nyckelord :State of the market; construction industry and strategy; Konjunktur; byggbransch och strategi;

    Sammanfattning : Problemformulering:  - Hur påverkas svenska små till medelstora byggföretag av den nedåtgående konjunkturen? - Hur planerar och agerar svenska små till medelstora byggföretag strategiskt vid den nedåtgående konjunkturen? Syfte: Syftet i studien är att undersöka om och hur byggföretag påverkas av nuvarande konjunkturnedgång samt hur ledningen på tio olika byggföretag agerar och eventuellt förändrar företagets strategier vid en nedåtgående konjunktur. Vi vill skapa en förståelse hur ledningen inom byggsektorn planerar och handlar för att ta sig igenom en kris på bästa möjliga sätt. LÄS MER

  3. 8. Anpassningar i kristider : En studie om småföretag inom detaljhandel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jane Bergström; Mikaela Godring; [2023]
    Nyckelord :small business; economic crisis; customization; contingency theory; marketing mix; småföretag; ekonomisk kris; anpassning; contingency theory; marknadsföringsmix;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de anpassningar som småföretag inom detaljhandeln i Visby innerstad gjort för att överleva de ekonomiska kriserna som pågått sedan 2019. Studien har för avsikt att undersöka vilka marknadsanpassningar småföretagen genomfört. LÄS MER

  4. 9. En studie om hur en större organisation har anpassat sig efter Covid19 pandemin ur ett strategiperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Gidlund; Alfred Mikaelsson Pfeil; [2022-02-15]
    Nyckelord :strategi; strategisk flexibilitet; strategi i en kris; Covid-19; förändring;

    Sammanfattning : Covid-19 pandemin har påverkat världen både socialt samt ekonomiskt och är än idag en pågående kris. Pandemin har inneburit en rad olika förändringar i världen vilket också har påverkat företag som behövt anpassa sig efter det rådande affärsklimatet. LÄS MER

  5. 10. Att skapa en slitstark organisation : En fallstudie om gymnasieskolors organisationsförändringar under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mathilde Stavehaug; Emelie Rohnström; Linnéa Rohnström; [2022]
    Nyckelord :Organisationsförändring; pandemi; kris; utbildning;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Vilka strategier används inom utbildningssektorn under Covid-19 pandemin?Vilka organisationsförändringar tar utbildningssektorn med sig efter Covid-19 pandemin för att förbereda sig bättre för framtida krissituationer och därav skapa en lärande organisation? Syfte: Syftet är att undersöka vilka strategier organisationer inom utbildningssektorn har använt under Covid-19 pandemin samt vilka strategier som de tar med sig efter pandemin för att skapa en mer förberedd organisation. Metod: Kvalitativ undersökningsmetod, sju intervjuer, tematisk analys Slutsats: De strategier som framkommit som mest centrala är de som involverat människan i förändringsarbetet. LÄS MER