Sökning: "strategi konflikt"

Visar resultat 21 - 25 av 63 uppsatser innehållade orden strategi konflikt.

  1. 21. Planeringsteori och styrdokument i praktiken : genomförande av Stockholms cykelplan i Hjorthagen

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Sonja Michanek; [2018]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; cykelplanering; cykelplan; planeringsteori; strategidokument; Stockholm;

    Sammanfattning : Många städer arbetar idag med att öka andelen resor som sker med cykel. Denna ambition finns också i Stockholm, där målet är att Stockholm ska kunna konkurrera med Köpenhamn och Amsterdam som är världsledande inom området. LÄS MER

  2. 22. Interaktion och integration : Relationer i en dropshippingkontext

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jessica Karlsson; Susanna Wahlund; [2018]
    Nyckelord :Dropshipping; logistik; interorganisatoriska relationer; interaktion; integration; konflikt; förhandlingsstyrka;

    Sammanfattning : Two of the strongest mechanisms behind the extensive structural change in trade are the rapid growth of digitalization and e-commerce. New opportunities have changed the purchasing behavior as well as the trading structures. LÄS MER

  3. 23. “Och man vill ju hinna med mer än bara konfliktlösning” En studie om fritidspedagogens strategier att lösa konflikter mellan pedagog och elev på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zandra Lennryd; Elina Enzian; [2018]
    Nyckelord :Konflikthantering; Kommunikation; Lärare- och elevrelation; Relationsskapande processer; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger på fritidshemmet ser på sitt arbete med konflikthantering mellan fritidspedagoger och elever. Vi vill även undersöka fritidspedagogers synsätt på olika strategier de säger sig använda vid en konflikt med en elev och hur de ser på relationsskapande i förhållande till konflikter. LÄS MER

  4. 24. "Du ska säga förlåt!" : En diskurspsykologisk studie om pedagogers resonemang kring barns konflikter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Kivisaar; Lovisa Lööw; [2018]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; strategier; förskola; pedagoger; barn; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; fokusgruppssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att diskutera och problematisera hur pedagoger resonerar kring barns konflikter i förskolan. Följande frågeställningar används för att uppfylla studiens syfte: Vilka konflikthanteringsstrategier samtalar pedagoger om kring barns konflikter? och Hur framställs barn i konflikter utifrån pedagogers resonemang? Studien har sin grund i fyra fokusgruppsamtal med sjutton verksamma pedagoger från förskolans kontext. LÄS MER

  5. 25. Subjektiv förankring eller inte? : Om litteraturdidaktik i gymnasieskolan: en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Jessica Mattsson; [2018]
    Nyckelord :subjektiv förankring; subjektiv relevans; erfarenhetspedagogik; sociokulturellt perspektiv; efferent och estetisk läsning; allmän och litterär repertoar;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att analysera och utvärdera de argument som presenterats i tidigare forskning för och emot subjektiv förankring som litteraturdidaktisk strategi och metod, samt att se om det i tidigare forskning framkommer något alternativ till subjektiv förankring. Tidigare forskning visar att subjektiv förankring förekommer i stor utsträckning, samt att subjektiv förankring är nära förknippat med en matchning av allmän och litterär repertoar. LÄS MER