Sökning: "strategi samt csr"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden strategi samt csr.

  1. 1. Corporate Social Responsibility och goodwillnedskrivning : En kvantitativ studie på 703 publika europeiska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Fuad Anuar Ali; Jawad Taqwaei; [2023]
    Nyckelord :CSR; ESG; Goodwill Impairment; Stakeholder Theory; Socialt ansvar;

    Sammanfattning : Titel: Corporate Social Responsibility och Goodwill Impairment: Sambandet mellan CSR och goodwillnedskrivningar. En kvantitativ studie på 703 noterade europiska företag under 2022. LÄS MER

  2. 2. Modererande påverkan av finansiell prestation på förhållandet mellan CSR och styrelsesammansättningen : En kvantitativ studie på 433 börsnoterade nordiska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lorin Batti; Delinna Tewolde; [2023]
    Nyckelord :Corporate Financial Performance CFP ; Corporate Social Responsibility CSR ; Environmental; Social and Governance ESG ; Board characteristics; Nordic firms; Board Governance; Corporate Social Performance CSP ; Finansiell prestation CFP ; Corporate Social Responsibility CSR ; Environmental; Social Governance ESG ; Styrelseegenskaper; nordiska bolag; Bolagsstyrning;

    Sammanfattning : Syfte: Ett växande intresse för CSR och dess betydelse lyfter fram rollen av bolagsstyrning. Bland annat ifrågasattes styrelsens roll i att utveckla strategier och uppfylla krav från diverse intressentgrupper. LÄS MER

  3. 3. ESG - en lönsam strategi? : En kvantitativ studie av börsnoterade företag på Small Cap och Large Cap

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ottilia Eriksson; Julia Österman; [2023]
    Nyckelord :Sustainability index; ESG; CSR; profitability; ROA; ROE; Small Cap; Large Cap; Hållbarhetsindex; ESG; CSR; Lönsamhet; ROA; ROE; Small Cap; Large Cap;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om sambandet mellan ESG-betyg och lönsamhet ärpositivt för företag i Sverige, samt att jämföra detta samband för företag noterade på Small Cap med företag noterade på Large Cap. För att möta samhällets förväntningar har ESG blivitallt viktigare för företag, dock kan de höga kostnaderna för rapportering av ESG vara ett hinder för implementering. LÄS MER

  4. 4. Sheincares...for animals? : en analys av en kampanj i förmån för välgörenhet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tuvali Ekenman; Eline Johnsson; [2023]
    Nyckelord :Etisk konsumtion; CSR; greenwashing; branding; fast fashion; Shein; Social Sciences;

    Sammanfattning : I följande uppsats gör vi, genom att utgå från diskussionen om mediala diskurser om etisk konsumtion, en retorisk analys av företaget Sheins kampanj Sheincares, som är en kampanj i syfte att donera pengar till djurrättsorganisationer. Vi undersöker den tillhörande hashtagen #Sheincares på plattformen TikTok, som är ett av de sätt Shein marknadsför kampanjen. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation för engagemang i arbetet med hållbar utveckling : En kvalitativ studie om hur miljöbästa kommuner engagerar invånare genom hållbarhetsredovisning och hållbarhetssektion på hemsida

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Weronica Sahlén; Lisa Vilhelmsson; [2021]
    Nyckelord :Sustainability reporting; sustainability; Agenda 2030; sustainability communication; CSR communication strategies; citizen engagement; Swedish municipalities; Hållbarhet; Agenda 2030; hållbarhetskommunikation; kommunikationsstrategier för hållbarhet; invånarengagemang; svenska kommuner;

    Sammanfattning : Bakgrund: Klimatfrågan är ständigt aktuell och något som berör oss alla. Sverige har åtagit sig att genomföra Agenda 2030 och de 17 globala målen för hållbar utveckling men har i dagsläget svårigheter att uppfylla flertalet mål inom den utsatta tiden. Mål som Sveriges invånare många gånger har stor möjlighet att påverka. LÄS MER