Sökning: "strategi vid ADHD"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden strategi vid ADHD.

  1. 1. Utredning av elevers koncentrationssvårigheter : en studie av rutiner vid sju grundskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nyström Emelie; [2016]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; Avestamodellen; utredning; inkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur skolorna i Avesta kommun utreder och arbetar med barn med koncentrationssvårigheter, samt hur skolornas dokument angående utredning är formulerade. Undersökningens tre huvudfrågor handlar om hur aktuella styrdokument var utformade, hur skolornas utredning genomfördes samt om skolornas strategier för att möta barn med koncentrationssvårigheter/ADHD. LÄS MER

  2. 2. Effekter av föräldrautbildningen STRATEGI på föräldrars syn på familjens funktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Centrum för social och affektiv neurovetenskap (CSAN)

    Författare :Monica Nordlander; Camilla Åhlander; [2016]
    Nyckelord :ADHD; SCORE-15; parental training programme; STRATEGI; validation; ADHD; SCORE-15; Familjeklimat; föräldrastödsprogram; STRATEGI; validering;

    Sammanfattning : Studien, en multicenterstudie, som genomfördes vid barnpsykiatriska mottagningar i mellansverige, med kvantitativ ansats och konsekutivt urval ämnade utforska om ett deltagande i föräldrautbildningen STRATEGI för omsorgspersoner till barn med ADHD påverkar synen på familjefunktionen. Den ämnade också undersöka om självskattningsskalan SCORE- 15 som ännu inte validerats för svenska förhållanden kan urskilja en klinisk population i Sverige och valideras med hjälp av instrumentet Familjeklimat. LÄS MER

  3. 3. Att hålla lågan brinnande : En studie kring pedagogiska strategier för elever med diagnosen ADHD

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Brita Englin; Anna Malmqvist; [2007]
    Nyckelord :ADHD; neuropsykiatriska symtom; pedagogiska strategier; psykiska funktionshinder;

    Sammanfattning : ADHD är ett funktionshinder som innebär avvikelser inom områdena uppmärksamhet, aktivitet samt impulsivitet. Som pedagog är det viktigt att ha en förståelse för funktionshindret och möta eleverna utifrån sina förutsättningar och ge det stöd de behöver. LÄS MER