Sökning: "strategianvändning"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet strategianvändning.

  1. 1. En aktiv reception : strategianvändning för att underlätta läsförståelsen i ett främmande språk

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emelie Wickström; [2024]
    Nyckelord :Läsförståelse; SPINK; läsförståelsestrategi; strategianvändning; läsförståelsetest;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa en lässtrategis relevans för läsförståelsen i ett främmande språk för en grupp elever i kursen Moderna språk 3 på gymnasiet, genom tre läsförståelsetester. Vid testen fick eleverna samma text att läsa, och fick besvara samma innehållsfrågor. LÄS MER

  2. 2. En läromedelsanalys om tankesätt och strategier relevanta för räknesättet subtraktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Joel Bergstrand; Hanna Johansson; [2023-09-20]
    Nyckelord :Svenska läromedel; subtraktion; subtraktionsstrategier; tankesätt och kognitiv förmåga;

    Sammanfattning : I Sverige utförs Nationella Prov i årskurs tre och resultaten från dessa visar att elever har större svårigheter med Delprov F, som testar elevernas kunskaper i skriftliga räknemetoder, i jämförelse med andra delprov. Även räknesättet subtraktion visar sig vara ett svårare räknesätt för elever i svensk skola. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeutiska interventioner och deras påverkan på aktivitet och delaktighet för vuxna med schizofreni - en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Rasmus Björkman; Erik André Lobekk Olsen; [2023]
    Nyckelord :aktiviteter i dagliga livet; aktivitetsutförande; arbetsrehabilitering; arbetsterapi; I-ADL; klient-centrering; P-ADL; schizofreni; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Majoriteten av personer med schizofreni upplever begränsningar relaterat till aktivitet och delaktighet i vardagliga aktiviteter. Symtombilden består till stor del av positiva och negativa symtom och en bristande sjukdomsinsikt. LÄS MER

  4. 4. Formativa bedömningspraktiker i svenkämnet på mellanstadiet : En intervjustudie om sex lärares erfarenheter av formativ bedömning och återkoppling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Zofia Czarnowska; Therese Racette Olsen; [2023]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; återkoppling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka mellanstadielärares erfarenheter av formativbedömning i svenskämnet genom att belysa hur sex lärare beskriver sitt arbetemed formativ bedömning, vilka strategier och redskap de uppger att deanvänder för att bedöma elever formativt samt hur lärarna använderbedömningsinformation för att justera sin undervisning.Empiriskt material har samlats in genom sex semistruktureradeintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Ordinlärning i L2-svenska: En studie om lexical inferencing och strategianvändning av andraspråkselever på Språkintroduktion och gymnasiet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Saadat Karimi; [2022-05-04]
    Nyckelord :lexical inferencing; andraspråksinlärning; ordinlärningsstrategier; think-aloud; framgångsrik inlärare;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöker jag inlärning av svenska som andraspråk hos två grupper av ungdomar på en gymnasieskola i Sverige. Fokus i studien riktas mot användningen av ordinlärningsstrategier vid andraspråksinlärning hos dessa informanter, dvs. LÄS MER