Sökning: "strategic choice theory"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden strategic choice theory.

  1. 1. UNGA VUXNAS UPPFATTNINGAR OM FALSKA NYHETER OCH DERAS TILLIT TILL NYHETSKANALER. En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Andrea Ångman; [2024-03-01]
    Nyckelord :Fake news;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to look into what low-educated and highly-educated young adults aged 20-30 think affects the spread of fake news and how they feel that their trust in news sources is affected when they become increasingly exposed to it. By mapping the respondents' view of the phenomenon of fake news and its influence on their information intake, the study aims to understand whether their trust in news sources is affected. LÄS MER

  2. 2. The PKK impasse: Traversing the complex nature of Turkish-Swedish relations.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Samuelsson; [2024]
    Nyckelord :PKK; Turkey; Constructivism; Sweden; Rational Choice; NATO; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This thesis delves into the complex nature of Swedish-Turkish relations in the context of Sweden’s NATO-application, focusing primarily on the presence of the PKK in the bilateral relations. The dynamics of this framework, highlighted by Turkey’s veto to the Swedish NATO-application, signifies a trajectory where security is increasingly a prioritized domain in political agendas globally. LÄS MER

  3. 3. “Någon som försöker sälja försäkringar”? : En kvalitativ studie om mottagarens uppfattning av kommersialiseringen av svenska myndigheters externa kommunikation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Moa Söder; Philip Fallqvist; [2023]
    Nyckelord :Authorities; Reception; Commercialization; Trust; Transparency; Myndigheter; Mottagande; Kommersialisering; Förtroende; Transparens;

    Sammanfattning : Svenska myndigheter agerar utifrån regeringsuppdrag och har i uppgift att informera och influera samhället för allmänhetens bästa (Fredriksson & Pallas, 2018). Myndigheternas sätt att kommunicera ut viktig information till allmänheten har till följd av New Public Management lett till att den offentliga sektorn genomgår en form av kommersialisering (Raftopoulou & Hogg, 2010). LÄS MER

  4. 4. Centerpartiet  fallet med mitten : En rationalistisk motivanalys av Centerpartiets vägval iregeringsfrågan 2018 och 2022

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Veronika Saletti; [2023]
    Nyckelord :Centerpartiet; partistrategier; rational choice; Gunnar Sjöblom; motivanalys; blocköverskridande samarbete;

    Sammanfattning : The Center Party’s election results in 2022 was a great loss in comparison to the previous election. A distinguishing difference was the Center Party’s attitude to and choice of coalition partner where they 2018 proclaimed the Social Democrats to one of its main contenders along with the Sweden Democrats for to in the coming election express a will to partake in the same government as the Social Democrats, even though many party members and voters indicated that it wasn’t something they would prefer. LÄS MER

  5. 5. Med en enkel tulipan.. : En kvalitativ studie om hur blommor värderas och konsumeras, samt hur det kan tillämpas i visuell kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Andersson; Julia Nordmark; [2023]
    Nyckelord :consumption; qualitative interview; visual communication; branding; habitus; flowers; konsumtion; kvalitativ intervju; visuell kommunikation; varumärke; habitus; blommor;

    Sammanfattning : Studien ska undersöka unga kvinnors värderingar, samt varför denna grupp konsumerar blommor, för  att bidra med fördjupad kunskap om hur konsumtionsmönster påverkas av sociologiska aspekter, för att belysa den inverkan det kan ha på visuell kommunikation. Genom en kvalitativ intervjustudie ämnar författarna få insikt i unga kvinnors synsätt kring blomsterkonsumtion, och den empiriska datan ska användas i syfte att exemplifiera hur blomsterbutiker kan tilltala unga kvinnor genom visuell kommunikation. LÄS MER